Afbeelding
column

Binnenvaart

Column 119 keer gelezen

We leven en wonen in een gebied waar heel veel vervoer op de weg, door de lucht maar ook per schip 24/7 over en langs ons heen gaan.
Ja ook de nabijgelegen Oude Maas en niet te vergeten de Maasvlakte zijn veel bezochte plaatsen voor containervervoer maar ook voor bulk en lastig te vervoeren objecten. Ik volg dat altijd graag, want mijn moeder had als meisjesnaam Schippers, dus dan weet je het wel. Prachtig als je ziet hoe statig schepen door zoet en zilt glijden, niks schudden, maar gewoon zachtjes door de golfjes klievend. Een binnenvaarschip vervoert een hele berg goederen, zowel bulk als containers, daar zouden ellenlange files aan vrachtwagens voor nodig zijn. Ja natuurlijk liggen ook binnenvaartschepen wel eens in de file, maar dat is meestal bij bruggen of sluizen, en dat is juist fijn, dan kan de bemanning even een bakkie doen of- en het dek een beetje schoonspuiten. Best jammer dat je bijna nooit iets hoort over de ijverige binnenvaart, terwijl die een belangrijke slagader vormt voor de economie. Ik hoor ze ’s nachts wel eens voorbij komen op de Oude Maas, soms hoor je het bonken van de machinerie, geweldig! Drie maal lang toeteren voor een brug is een beetje verdwenen, de marifoon nam het over en welke brug heeft nog een eigen brugwachter? Binnenvaartschepen bevaren vaak lange afstanden, niet alleen in ons land maar ze pendelen met gemak van Friesland of Rotterdam naar achterin Duitsland of in Frankrijk over de Seine. Nee, de beruchte Spijkenisserbrug hoeft er niet voor open, daar kan elk binnenvaartschip wel onderdoor, dus als die verroeste brug weer eens in storing staat maakt dat voor de binnenvaart niks uit, voor vrachtvervoer over de weg des te meer. We moeten eigenlijk heel blij zijn met die schepen, ze waren er al voordat de container en mammoetschepen bestonden, en van hen heb je geen last, de brug hoeft er vaak niet voor open.

Reacties: jan@komawa.nl

Uit de krant

Uit de krant