Het afschrapen van de slijtlaag.
Het afschrapen van de slijtlaag. Foto: Rijkswaterstaat

Spijkenisserbrug ligt er beter bij dan gedacht

Algemeen 18.002 keer gelezen

Spijkenisse - Inmiddels is de eerste week verstreken van de werkzaamheden op de Spijkenisserbrug. 

De slijtlaag is verwijderd en het stalen dek is gezandstraald. Volgende week gaat er een nieuwe slijtlaag op. Om te zorgen dat deze goed hecht is er een bouwtent op de brug geplaatst en worden er ook heaters gebruikt, want het moet niet alleen droog zijn maar ook warmer dan het op dit moment is. De nieuwe slijtlaag is grijs van kleur. Zwart houdt meer warmte vast en zorgt voor uitzetting van het brugdek. En dat laatste wil men voorkomen. 

Het zit mee
Vandaag was 2/3 van het dek gecontroleerd gecontroleerd op scheurvorming. Er werd een heel klein scheurtje gevonden maar daar is niets aan gedaan. ‘Als je op die plek gaat lassen, heb je kans dat het alleen maar erger wordt’, aldus een woordvoerder.  Aan de onderzijde zijn wel een aantal scheuren aangepakt. Tegelijkertijd zijn werkzaamheden die meegenomen konden worden ook uitgevoerd, zoals de reparatie van de geleiderail. Die was wat verzakt en had ook de nodige schade opgelopen. De verwachting is dat de werkzaamheden binnen de periode van vier weken kunnen worden uitgevoerd. ‘We zien niet vaak dat als een brugdeel een bepaald beeld geeft, het andere brugdeel een tegengesteld beeld geeft’, aldus de projectleider die ook blij is te kunnen constateren dat de brug er beter bij ligt dan gedacht werd. ‘Het zit een keer mee.’

‘S nachts minder geluidsoverlast
Overdag worden de werkzaamheden uitgevoerd die de nodige geluidsoverlast met zich mee brengen. In de nachtelijke uren wordt er wel gewerkt, maar dan mogen enkel werkzaamheden uitgevoerd worden die minder geluid produceren. Ook worden er ‘s nachts controles uitgevoerd. Om veilig te kunnen werken is er een halve meter voor het eind van het brugdeel een betonnen barrier geplaatst. Zo kan er op de ene brughelft gewerkt worden, terwijl de andere geheven kan worden voor het scheepvaartverkeer.

Zaterdag 27 april is het wisselmoment. Dan worden de werkzaamheden verplaatst naar het deel aan Hoogvlietse zijde.

Verkeersdrukte valt mee
Hoewel er altijd momenten zijn dat het verkeer vastloopt, valt de verkeersdrukte volgens Rijkswaterstaat mee. ‘We hadden een zwaardere spits verwacht, maar het aantal mensen dat in de auto stapt is 15/20% minder dan gebruikelijk’, zegt omgevingsmanager Thora van Eijck. En dat levert de inwoners van Nissewaard een compliment op want zij hebben een andere manier van reizen gevonden of werken deze weken thuis. Wel ziet Rijkswaterstaat dat het vooral drukker is op de wegen naar het Baljuwplein. Wat nodig, wordt bijgestuurd om de doorstroming op gang te houden.

Maatregelen bij calamiteiten
Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel, samen met hulpdiensten, betrokken gemeenten en het Havenbedrijf, welke extra maatregelen nodig zijn om sneller en beter te handelen in geval van calamiteiten. Het gaat dan vooral om het aanscherpen van de processen tussen de betrokken partijen. Aanleiding is een incident in de Botlektunnel, dinsdagmiddag, waardoor de tunnel tijdelijk moest worden afgesloten. De vertraging op de omleidingsroute - de Botlekbrug - liep daarbij op tot meer dan een uur.


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant