De Botlekbrug zou de aansluiting met Nissewaard moeten geven; de afslag vanuit de tunnel dient te verdwijnen.
De Botlekbrug zou de aansluiting met Nissewaard moeten geven; de afslag vanuit de tunnel dient te verdwijnen. Foto: Foto-OK.nl

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 705 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Volgens Hans Poot uit Hellevoetsluis is de Blankenburgverbinding een prima nieuwe verbinding maar wordt deze in feite alleen gerealiseerd om de verkeersdoorstroming van en naar de Maasvlakte te verbeteren, als ook een tweede verkeersmogelijkheid richting Voorne aan Zee te realiseren, waarbij hij uiteraard niet vergeet dat ook de Beneluxtunnel ontlast wordt

Nissewaard dient beter ontsloten te worden, zo stelt Hans. Op dit moment staan er veel te veel files zowel op De Aveling als ter hoogte van de levensgevaarlijke afrit uit de Botlektunnel en als laatste het kruispunt met de Groene Kruisweg. In de huidige situatie zal bij realisering van de nieuwe Blankenburgtunnel hier alleen een verslechtering ontstaan. 

Hans verwacht dat de Blankenburgverbinding zal zorgen voor een verzwaring van de druk op het kruispunt A15 richting Groene Kruisweg. Het verkeer komende uit de richting van de Beneluxtunnel zal door invoeging van het verkeer vanaf de Blankenburgverbinding steeds een langere wachttijd en filevorming in de tunnel ondergaan. Door gespreide aanvoer van verkeer uit de Beneluxtunnel en de Maasdeltatunnel zal dit op bepaalde momenten een intensievere concentratie geven.

Voor Hoogvliet is het belangrijk om de leefbaarheid te verbeteren door te zorgen voor een verbeterde doorstroming van het verkeer richting Nissewaard. De oplossing voor het probleem in Hoogvliet kan volgens Hans gevonden worden in het ondergronds aanleggen van een vier banen brede Aveling vanaf de A15 tot de Groene Kruisweg met een directe aansluiting op de Spijkenisserbrug. Ter hoogte van de Laning moet er dan een op- en afrit komen.

Op het bovengrondse Aveling tracé zou een prachtige groene laan gerealiseerd kunnen worden met afgeroomd autoverkeer en meer ruimte voor voet- en fietspaden. Als voorbeeld noemt hij het tunneltracé van de A4 tussen Schiedam en Vlaardingen of Den Haag N 14 Noordelijke randweg en nog ouder het Maastunnel tracé.

De afslag na de Botlek tunnel richting Nissewaard moet afgekoppeld worden. Al het verkeer komende vanuit de richting Rotterdam moet via de Botlekbrug de A15 verlaten.

Het verlaten van een vrije doorvaart over de Oude Maas tijdens spitsuur zou gezien de grote verkeersdrukte misschien tussen een bepaalde tijd mogelijk zijn. Naast de voor de vaart gestremde uren dient het verkeer op andere tijden d.m.v. digitale verkeersborden begeleid te worden over de westelijke of oostelijke route.

Het verkeer komende vanaf de nieuwe Blankenburgverbinding moet tot het minimale beperkt blijven om doorstroming vanaf de Beneluxtunnel te bevorderen.

Om een betere doorstroming van het verkeer vanaf de A15 op het kruispunt Groene Kruisweg te realiseren, zou het verkeer Spijkenisse-Voorne aan Zee v.v. ondergronds gerealiseerd kunnen worden. Deze ongelijkvloerse verbetering geeft een enorme ontlasting voor dit verkeerskruispunt en bevordert de doorstroming.

De in aanbouw zijnde Blankenburgverbinding ontlast niet alleen de Beneluxtunnel maar verbetert ook het transport richting het achterland. Die ontwikkeling komt ten goede aan Rozenburg en de nieuwe gemeente Voorne aan Zee. 

Echter, Hans ziet nog wel een struikelblok: de afslag na de Thomassentunnel is zonder aansluiting op de Blankenburgverbinding al een plek waar iedere dag files staan op de N57 richting Brielle, Oostvoorne, Hellevoetsluis en Westvoorne. De gemeente Hellevoetsluis heeft al meerdere malen bij de provincie gevraagd om deze weg te verbreden naar 2 x 2 rijbanen. Hier is tot nu nog geen gehoor aan gegeven. 

De drukke provinciale N57 staat op werkdagen tijdens de spits, maar ook in het weekend vol met recreatief verkeer. De nooddiensten hebben hier evenmin een makkelijke vrije doorgang omdat het huidige verkeer een rijbaan heeft met een slechte uitrijstrook naast de rijbaan. 

Het is volgens Hans noodzakelijk dat de N 57 verbreed wordt met 2 banen. De N 57 zou wat hem betreft verlaagd aangelegd kunnen worden en dan door veel groen geheel in het landschap op genomen worden. Ter hoogte van de rotondes op de N 57 zou het tracé voor het doorgaande verkeer meer verdiept aangelegd kunnen worden zodat de punten ongelijkvloers worden. 

Hans: Men kan zeer mooie functievolle tunnels aanleggen maar wanneer de aansluitingen er niet op zijn ingericht vervalt hoe zonde ook een groot deel van de functie van deze tunnels. Een gebied zoals Voorne-Putten verdient een goed verkeersnet.

Gezien de ligging van Voorne-Putten en het haven-industriële complex wijst Hans op het belang van goede verbindingen met het oog op calamiteiten. Een terrein moet snel ontsloten of geëvacueerd kunnen worden. Hij roept de provincie op om alle verbindingen in onze regio intact te houden en niet alleen oog te hebben voor de brug over het Haringvliet maar ook voor het veer Rozenburg-Maassluis. Ook dat is een calamiteitenverbinding en dan kan het toch niet zo zijn dat er twee veerboten niet varen.

De door Hans aangegeven noodzaak om de N57 te verbreden, wordt gesteund door Karel le Grand. Hellevoetsluis heeft groen licht gekregen voor de eerste fase van Plan Boomgaard (360 woningen). De provincie gaat niet akkoord met verdere uitbreiding van het plan met 600 woningen. Hellevoetsluis is nu de mogelijkheden aan het onderzoeken om deze woningen in het buitengebied te realiseren. Als die woningen gebouwd worden, komt de gemeente uit boven de afspraken uit het regioakkoord m.b.t. de te bouwen woningen tot 2030, maar dat terzijde. Het probleem is echter wel dat de woningen verkeersoverlast c.q. een slechte bereikbaarheid creëren. ‘De provincie geeft zelf aan dat er binnen bestaande bebouwing gebouwd moet worden, in een bereikbare aantrekkelijk leefomgeving en in de buurt van goed openbaar vervoer.’ De bewoners van de nieuwe wijk zullen de N57 als uitvalsweg gaan gebruiken. Zodra er op Kickersbloem 3 grote bedrijven komen, verwacht Karel dat zowel het verkeer op de N57 als het verkeer langs het kanaal richting Spijkenisse toe zal nemen. ‘In mijn ogen mag de provincie deze overcapaciteit aan te bouwen woningen, veroorzaakt door het ruimschoots overschrijden van de afspraken uit het regioakkoord, niet toestaan om de inwoners van Hellevoetsluis en Nissewaard niet nog meer verkeersoverlast te bezorgen.’ Een verbreding van de N57 is dus de oplossing en tot die tijd moeten verdere bouwplannen in het buitengebied in de ijskast blijven. Ook is het volgens Karel raadzaam om bij de Harmsenbrug eenzelfde brugopeningsvoorspeller te plaatsen als bij de Botlekbrug is geplaatst.

In 1968 stond men al in de file voor de brug; dat is nog niet veranderd.
De Aveling zou eigenlijk ondergronds moeten worden.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant