Pameijer maakt veel gebruik van digitale middelen om contact te houden.
Pameijer maakt veel gebruik van digitale middelen om contact te houden. Foto: PR

Begeleiding van Pameijer in coronatijd

Algemeen 427 keer gelezen

Cliëntondersteuning is in coronatijd een uitdaging voor zowel cliënten als medewerkers van Pameijer, een van de partners van Thuis in de Wijk.

Begin maart schrokken de medewerkers behoorlijk en waren zij genoodzaakt ingrijpende maatregelen te nemen. De inlooplocatie waar dagelijks tientallen bezoekers komen voor sociale contacten, vrijwilligerswerk en een gezonde maaltijd, moest worden gesloten. Op de woonlocaties werd een bezoekverbod ingesteld, wat de impact had op zowel cliënten als familie. Voor cliënten die zelfstandig wonen, bij wie medewerkers normaliter een aantal keer per week langs gaan, was bezoek ook uitgesloten. De begeleiders deden erg hun best om de maatregelen aan cliënten uit te leggen. Soms lukte dat ook gewoon niet. Zo fietste een cliënt elke dag keurig op tijd naar z'n werk om daar dan vervolgens voor een gesloten deur te staan, omdat het pand vanwege corona dicht was. Ook begeleiders moesten er zelf erg aan wennen, om op afstand te blijven. Hulp verlenen zit hen in het bloed en het voelt niet fijn, om juist in zo'n moeilijke tijd minder te kunnen doen.

Zoeken naar mogelijkheden
Toen duidelijk werd dat de coronacrisis een langdurige kwestie was, bedachten de medewerkers hoe zij de cliënten toch konden begeleiden. Om contact met de cliënten te houden werd de telefoon en de chat veelvuldig gebruikt. Het is sowieso prettig om elkaar te kunnen zien en er kan dan ook geholpen worden om te koken, de post waar cliënten vragen over hebben te bekijken. Voor sommige cliënten is deze manier van contact echter niet voldoende. Die willen een begeleider 'in het echt' zien. Dan is er contact aan de deur of het balkon met 1,5 m. afstand natuurlijk. Afhankelijk van de behoefte wordt er ook gewandeld of gefietst met cliënten, want dat is ook een vorm van begeleiding. Zo leren een aantal begeleiders zelf Spijkenisse ook nog eens kennen. Wandelen of fietsen in het buitengebied is immers geen straf. In een aantal situaties is het echter onvermijdelijk dat de medewerkers toch bij cliënten naar binnen gaan om te voorkomen dat er grote problemen ontstaan.

Aandacht en hulp
Waar dat kan, wil Pameijer ook nog iets voor hun buren te betekenen, geheel in de lijn van Thuis in de Wijk. Op hun locatie aan de Hoepelmaker hebben de medewerkers voor alle huurders van het complex cupcakes gebakken. Tegelijkertijd werd hun hulp aangeboden, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen of als er behoefte is aan een praatje. Dat waarderen de buren bijzonder, zo blijkt uit de kaartjes en bedankjes die de medewerkers ontvingen. Ook is de keuken weer opgestart. Er worden nu drie keer per week tussen de 30 en 60 maaltijden per dag verzorgd. Deels voor de cliënten van de woonlocaties, maar voor een groot deel ook voor de bezoekers van de inlooplocatie. Want tijdens de coronacrisis is het tijd om er voor elkaar te zijn.

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant