Afbeelding

Lezers schrijven

Actueel 1.767 keer gelezen

Geachte mevrouw / minister van Nieuwenhuizen,

Graag wil ik mij eerst even kort aan u voorstellen. Mijn naam is Marco Tebrugge, 42 jaar, fractielid van de lokale PVV in Nissewaard en ik woon al heel mijn leven in Spijkenisse (tegenwoordig de grootste deelgemeente van de gemeente Nissewaard).

Afgelopen maandag 17 september 2018 heeft u het startsein gegeven voor de bouw van de Blankenburg-tunnel (snelweg A24). Deze tunnel gaat evenals de Benelux-tunnel (snelweg A4) de snelweg A15 met de snelweg A20 verbinden. Dit zal ongetwijfeld een verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie, hoewel ik wel zorgen heb dat met name de snelweg A15 overbelast gaat worden. Er zal heel veel verkeer vanuit de Blankenburg-tunnel de A15 op en af rijden, maar ook zal er heel veel verkeer naar en vanuit de Tweede Maasvlakte rijden.

Ook zijn er politieke partijen in de gemeenteraad van Nissewaard die interesse hebben in het (naar mening van de PVV-Nissewaard) onzinnige plan om een 'extra' brug aan te leggen van Voorne-Putten over het Hartelkanaal en die dan óók nog op de A15 te laten aansluiten. De reden is uiteraard om de bereikbaarheid van Spijkenisse/Nissewaard te verbeteren, waar natuurlijk ieder wel denkend mens in de gemeente Nissewaard een groot voorstander van is.

De reden dat ik u deze brief schrijf is dus zeker niet om deze brug te promoten, maar juist om een zeer belangrijk stukje snelweg onder uw aandacht te brengen. Ik heb het natuurlijk over de A4-zuid. Dit laatste stukje snelweg, van slechts ca. 10 kilometer lang moet de twee gedeelten van de A4 die er al liggen met elkaar gaan verbinden. Het resultaat is een snelweg die Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Antwerpen DIRECT met elkaar laat aansluiten. Het plan voor het traject van de snelweg A4 (Amsterdam-Antwerpen) is er al vanaf 1961. Toen waren u en ik niet eens geboren!

Dat dit laatste stukje snelweg er nog steeds niet ligt vind ik onbegrijpelijk. Ik besef dat er een tunnel onder de Oude Maas voor nodig is, maar het gedeelte dat onder water zou komen te liggen is maar de helft van de lengte van de Blankenbrug-tunnel / Benelux-tunnel. Ook weet ik dat dit laatste stukje snelweg wel in de planning ligt, maar dat duurt naar de mening van de PVV veel te lang. De PVV-er Madlener heeft hierover in 2015 een motie ingediend en de PVV-er van Aalst eind 2017. Helaas zijn deze moties (ook door uw partij) verworpen.

U zult wellicht denken dat ik dit schrijf vooral in het belang van de bereikbaarheid van de gemeente Nissewaard. Dat klopt inderdaad, want ik ben een politicus die de belangen wil en moet behartigen van de inwoners van Nissewaard. Spijkenisse is een halve eeuw geleden aangewezen als groeikern. Als opgroeiende jongen heb ik de vele woonwijken in Spijkenisse zien verrijzen. 'Kom toch vooral in Spijkenisse wonen', maar een goede infrastructuur hebben deze vele duizenden mensen er nooit voor terug gekregen. De vele forenzen die elke dag in de file staan voor de twee bruggen die (uiteraard regelmatig omhoog moeten) Nissewaard met het vaste land verbind. De winkels in het centrum van Spijkenisse die niet goed lopen, mede door de slechte bereikbaarheid. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Maar al zou heel Nissewaard een weiland zijn, zonder bewoners, dan is het geografisch gezien nog steeds van GROOT economisch belang dat deze snelweg zo snel mogelijk afgemaakt wordt! We praten NIET over een 'nieuwe' snelweg zoals de A24, maar over het afmaken van een traject dat al zo lang op de tekentafel ligt. De snelweg A24 is eigenlijk een bypass, maar de snelweg A4 Amsterdam-Antwerpen is -indien voltooid- een HOOFDADER! In Duitsland heb je de snelweg A7. Deze snelweg is vele honderden kilometers lang en verbind in één keer Denemarken met Oostenrijk. Het kan toch niet waar zijn dat wij in het rijke Nederland een traject van maar een paar honderd kilometer op een paar kilometer na niet af kunnen maken! En dit is zeker niet alleen maar in het belang van Nissewaard.

Er staan dagelijks lange files in de regio Rotterdam, die er grotendeels niet zouden zijn wanneer de A4 voltooid is. Het vele verkeer dat nu diverse knooppunten moet verwerken rondom Rotterdam (maar de bestemming Rotterdam niet heeft), zou dan snel voorbij Rotterdam kunnen rijden en niet deze economisch zeer belangrijke stad vastzetten!

Er zijn al diverse petities geweest voor de A4-zuid, door bewoners van Spijkenisse/Nissewaard. Toenmalig minister Eurlings (CDA) heeft al jaren geleden gezegd dat er onder zijn bewind begonnen zou worden met de aanleg van de A4-zuid. Ook de toenmalige burgemeester van Spijkenisse Broekhuis (VVD) heeft jaren geleden gezegd dat -voordat hij zou weggaan er begonnen zou zijn mét de A4-zuid-. Inmiddels is (jaren later) zijn opvolger burgemeester Salet (PvdA) recent met pensioen gegaan, zónder dat er begonnen is met de A4-zuid.

Bij deze wil ik u vriendelijk en dringend verzoeken toch nog eens heel goed het stukje snelweg A4 te onderzoeken (zie onderstaande kaart) en mogelijk het proces van aanleg van dit laatste stukje snelweg te versnellen. Ik ben er van overtuigd dat de vele duizenden mensen, winkels en bedrijven in deze regio u zeer dankbaar zullen zijn en dat economisch gezien dit voor heel Nederland een prachtige investering zal blijken te zijn. De belangrijkste snelweg van Nederland de A4 (Amsterdam-Antwerpen) is dan eindelijk gereed en de gemeente Spijkenisse/Nissewaard wordt daardoor een paradijs om in te wonen en te werken!

Graag zie ik uw reactie met grote belangstelling tegemoet!

Met vriendelijke groet,

M.J.C. Tebrugge (Fractielid PVV-Nissewaard)

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Indien gewenst, wordt de brief in de krant ondertekend met 'naam en adres bij redactie bekend'. Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Een klein belangrijke stukje snelweg ontbreekt.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant