Afbeelding

Geluidoverlast door horeca, DCMR pakt het aan

Actueel 133 keer gelezen

De DCMR pakt samen met en in opdracht van gemeentes geluidoverlast aan, veroorzaakt door horecabedrijven binnen het werkgebied. Het merendeel van de ondernemers doet het goed en houdt zich aan de bestaande wetgeving. In enkele gevallen geeft een horecabedrijf geluidoverlast bij de omgeving.

Horecameetrondes vinden plaats bij locaties waarover klachten zijn gemeld bij de meldkamer van de DCMR. Als er klachten binnenkomen, ontvangt de ondernemer een waarschuwingsbrief. Wanneer er geen verbetering optreedt, komt het bedrijf op een aandachtslijst te staan en wordt opgenomen in de planning van een horecameetronde. De planning is gebaseerd op eerdere ervaringen en gedrag.Tijdens een meetronde kunnen verschillende soorten muziek waarneembaar zijn. Bij een te verwachten incidentele overschrijding kan een ondernemer een beperkt aantal keren per jaar een ontheffing aanvragen. De aanwezige inspecteur vraagt bij controle om inzage in dit document.

Ontheffing
Als de ondernemer regelmatig meer dan achtergrondmuziek wil maken , is hij wettelijk verplicht (Activiteitenbesluit) om een melding te doen en een akoestisch onderzoek te laten uitvoeren door een daarin gespecialiseerd bureau. De DCMR bekijkt of het rapport van het akoestisch onderzoek op de juiste manier is ingevuld en uitgewerkt. Als na geluidmetingen een overschrijding wordt geconstateerd, is er sprake van een overtreding. Kort daarop volgt vanuit de DCMR het meetrapport en worden de ondernemer en klager geïnformeerd over de vervolgstappen in het handhavingsproces..

Wat gebeurt er na een overtreding?
Een overtreding kan bestuursrechtelijk gevolgen hebben voor de exploitatievergunning of zelfs een (tijdelijke) sluiting betekenen. Bestuursrechtelijk kan de ondernemer een boete krijgen of een dwangsom opgelegd krijgen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant