Het waterstofsysteem in de Rotterdamse haven. Afb. Port of Rotterdam.
Het waterstofsysteem in de Rotterdamse haven. Afb. Port of Rotterdam. Afb. Havenbedrijf Rotterdam

Van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen (27)

Algemeen 712 keer gelezen

Het klimaat verandert. Dat ontgaat niemand. Door de opwarming van de aarde hebben we te maken met overstromingen en grote droogtes. Vandaag de dag hebben we te maken met een opwarming van één graad Celsius. Experts geven aan dat als de opwarming van de aarde boven de 2 graden Celsius uitkomt, de ijskappen volledig zullen smelten, wat een enorme stijging van de zeespiegel tot gevolg zal hebben.

Er moet dus iets gebeuren, maar wat en hoe gaan we dat realiseren? Met behulp van deze serie nemen we u mee in de energietransitie, want de overstap van fossiele brandstof naar duurzame energiebronnen kan helpen om de opwarming onder controle te houden.

Import waterstof
Ondanks alle goede bedoelingen, kan er in dit deel van Europa niet genoeg duurzame energie opgewekt worden. Volgens cijfers van het Havenbedrijf kan Nederland ca. 10% van de benodigde waterstof zelf produceren. De overige 90% moet dus geïmporteerd worden. Er zijn al intentieverklaringen getekend met Portugal, Spanje en Oman. Nederland en Portugal willen hun waterstofplannen op elkaar laten aansluiten en werken samen in het H2Sines-project. De partijen betrokken bij het project leveren de groene waterstof, die geproduceerd wordt via het elektrolyseproces, aan de industriële zone van Sines in het zuidwesten van Portugal. Deze waterstof wordt vervolgens vloeibaar gemaakt en verscheept naar de haven van Rotterdam voor distributie en verkoop. De eerste lading vloeibare waterstof wordt verwacht in 2028.

Een jaar eerder worden er al schepen vol waterstof vanuit Spanje verwacht in de Rotterdamse haven. Het havenbedrijf en Cespa tekenden in oktober 2022 een intentieverklaring om het distributienet tussen Rotterdam en Algeciras vorm te geven. In Zuid-Spanje worden twee groene waterstoffabrieken gebouwd. Als die klaar zijn, moeten ze een CO2 reductie realiseren die gelijk staat aan de uitstoot van drie miljoen personenauto’s.

In 2022 heeft Nederland een intentieverklaring getekend met Oman over samenwerking op het gebied van waterstof. Nederland hoopt op termijn groene waterstof te importeren vanuit Oman om de Nederlandse industrie en de transportsector te verduurzamen.
Ammoniak
In Oman zijn ook kansen om waterstof naar ammoniak om te zetten. Om waterstof te kunnen transporteren moet het vloeibaar gemaakt worden. Door het aan stikstof te binden ontstaat ammoniak, dat beter hanteerbaar is. Daarbij komt dat duurzame energie die omgezet wordt in ammoniak langer opgeslagen kan worden. Om die reden zijn Stedin en Nuon betrokken bij initiatieven die op dit moment uitgewerkt worden, waarbij energie van windturbines en zonnepanelen omgezet worden tot ammoniak. Zo kan de energie gebruikt worden op het moment dat het nodig is en is het niet nodig om hoogspanningskabels aan te leggen. Een tankwagen of schip voldoet. Dat schip kan de geproduceerde ammoniak ook ophalen op een oud boorplatform. Voordeel van die werkwijze is dat er geen stroomkabels van de windparken op zee naar het vasteland aangelegd hoeven te worden.

Op de Maasvlakte willen Gasunie, HES International en Vopak de ACE Terminal bouwen. Deze terminal kan de ammoniak als waterstofdrager ontvangen en opslaan, maar ook omzetten in waterstof. Het is de bedoeling dat de terminal een aansluiting krijgt op de industrie en de infrastructuur van de Gasunie.

Delta Rhine Corridor
Nederland ligt aan de Rhine-Alpine corridor, die loopt vanuit Nederland door het Ruhrgebied via Zwitserland tot aan Italië. Dit biedt mogelijkheden voor het vervoer van goederen, dus ook energie(dragers) via de weg en het spoor. Transport van waterstof via buisleidingen is echter minder belastend. Deze vorm van transport is opgenomen in het project Delta Rhine Corrior, een gezamenlijk van initiatieven om gelijktijdig meerdere ondergrondse buisleidingen en gelijkstroomverbindingen aan te leggen tussen Rotterdam en de Duitse grens, via Moerdijk en Geleen,

Bron: NWP, ACE Terminal en Voltachem

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant