Stilstaan voor de brug.
Stilstaan voor de brug. Foto: M. de Haas

Lezers schrijven: Spijkenisse meest vriendelijkste stad voor automobilisten!

Actueel 2.004 keer gelezen

Deze verkiezing heeft Spijkenisse te danken aan het feit dat de auto's van de inwoners van Spijkenisse nagenoeg niet slijten, dit komt omdat zij zo vaak stil staan. Enerzijds door de vele stoplichten die altijd op rood staan en anderzijds doordat er twee mooie oeververbindingen zijn die gemiddeld 150 keer per week opengaan en dit ook gewoon tijdens de spits. Onderzoek heeft aangetoond dat dit openingsregime ervoor zorgt dat de gemiddelde automobilist 30 - 45 minuten extra reistijd heeft tijdens de spits. De extra reistijd mag eigenlijk niet zo heten om deze bestaat uit het stilstaan voor een geopende brug. Is er dan geen alternatief? Ja zeker de Botlektunnel maar ook daar staat elke avond file en is het een wonder als je zonder kleerscheuren door die tunnel komt. Levensgevaarlijk die tunnel, je staat in de file en achteropkomt het voorbij razende (vracht)verkeer met 80 à 90 km per uur aan denderen, dit naast de collega automobilisten die op het laatste moment invoegen en/ of gewoon stil komen te staan op de middelste baan om vervolgens naar rechts uit te voegen. Doodangsten sta je uit.

Is er dan echt geen oplossing mogelijk?

Ja zeker, bijvoorbeeld in de Botlektunnel een snelheidsbeperking invoeren en een betere scheiding van rijbanen voor het (vracht)verkeer richting Maasvlakte en het verkeer met bestemming Spijkenisse! Daarnaast zou het enorm helpen als er voor de Botlek-en Spijkenissebrug een spitsregime wordt ingevoerd, waarbij de bruggen in principe gesloten blijven tijdens de spits en alleen opengaan voor schepen die vanwege hun diepgang niet op een ander tijdstip deze bruggen kunnen passeren. Al de overige zeevaart met bestemming Dordrecht en Moerdijk kan zo gepland worden dat zij buiten de spits deze bruggen passeren.

Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de hoofdrolspelers hun verantwoordelijkheid oppakken en eraan meewerken om dit (milieu)drama op te lossen. Want een (milieu)drama is het, als tijdens de spits, al dat autoverkeer in de file staat omdat de bruggen soms meerdere malen in de spits opengaan. Dit naast de agressiviteit die dit oproept bij de automobilisten.

Wie zijn deze hoofdrolspelers? Rijkswaterstaat, de eigenaar van deze bruggen, het Havenbedrijf Rotterdam, die enerzijds verantwoordelijk is voor de veiligheid op het water en anderzijds ook een commercieel belang heeft in de zeehavens in Dordrecht en ten slotte het loodswezen, die de loodsen levert, op commerciële basis. Alle drie deze hoofdrolspelers zeggen dat zij duurzaamheid en maatschappelijk betrokkenheid hoog in het vaandel hebben staan. Maar dat blijkt niet uit hun handelen in deze.
Rijkswaterstaat verschuilt zich achter een verdrag uit 1868 (de akte van Mannheim) waarin is afgesproken dat de scheepvaart op de Rijn, van Bazel tot open zee, vrije doorvaart heeft. De uitvoering van het verdrag passen zij stringent toe op de Botlek- en Spijkenissebrug, dit onder commerciële druk. Maar niet op de Dordtsebrug en de Brienenoordbrug, deze zijn in de spits gewoon gestremd. Terwijl deze bruggen ook onder het verdrag vallen.

De invoering van een spitsregime is ook niet in strijd met het verdrag, want alle binnenvaart kan onder de gesloten bruggen doorvaren. De zeevaart vanuit Dordrecht en Moerdijk heeft ook vrije doorvaart, alleen niet tussen bijvoorbeeld 07.00 - 09.00 uur en 17.00 - 19.00 uur(spitsregime).
Hier ligt er een rol voor het Havenbedrijf Rotterdam en het loodswezen, welke de planning doen van deze zeeschepen. Zij kunnen de zeeschepen zo plannen dat zij tijdens bovengenoemde tijden niet deze bruggen hoeven te passeren. Door dit gezamenlijk af te spreken wordt de bereikbaarheid van Voorne Putten enorm verhoogd. Wordt voorkomen dat er tijdens de spits een enorme luchtvervuiling (uitstoot fijnstof en Co2) optreedt van de lange rij stilstaande en optrekkende auto's. En wordt de Botlektunnel ontlast, met minder kans op ongelukken en stremmingen van deze tunnel. Dat is pas duurzaam. Het Gemeentebestuur van Nissewaard zou zich hiervoor hard moeten maken en zich niet laten inpakken. Dan wordt Spijkenisse misschien echt de meest vriendelijkste stad voor alle bewoners!

Naam en adres bij de redactie bekend

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Indien gewenst, wordt de brief in de krant ondertekend met 'naam en adres bij redactie bekend'. Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant