Anne Mieke Zwaneveld is van mening dat de gemeente meer aandacht moet hebben voor oplossingen.
Anne Mieke Zwaneveld is van mening dat de gemeente meer aandacht moet hebben voor oplossingen.

Ombudsman: Nissewaard moet sneller en beter reageren op klachten

Algemeen 462 keer gelezen

De ombudsman van Nissewaard roept de gemeente op om beter op te treden als er klachten zijn. De ombudsman ziet al jaren een trage en vaak weinig welwillende behandeling door de gemeente. Voor het vertrouwen tussen inwoners en de gemeente zou het veel beter zijn als Nissewaard zich meer openstelt en bij de behandeling van klachten meer aandacht heeft voor oplossingen, aldus ombudsman Anne Mieke Zwaneveld.

‘In de afgelopen jaren sprak ik meerdere keren met bestuurders en medewerkers van de gemeente Nissewaard over de moeizame behandeling van klachten. Dit leidt tot op heden nog steeds niet tot structurele verbeteringen. Dat is jammer: de gemeente kan het namelijk wel. In mijn jaarverslag 2020 staat een voorbeeld. Hier vond de gemeente echt heel snel een maatwerkoplossing, voor iemand met een urgente zorgvraag.’ Waarom de behandeling van veel andere klachten bij de gemeente Nissewaar toch zo moeilijk verloopt, weet de ombudsman niet. ‘Hier moet de gemeente echt aan werken. Ik vind dat Nissewaard nu kansen mist om bij problemen het vertrouwen tussen de gemeente en zijn inwoners te herstellen.’

Het valt op dat bij verschillende klachten de betrouwbaarheid van de gemeente in het geding is. Zo is er de klacht van een inwoner dat er méér bouwkavels naast zijn perceel worden uitgegeven dan eerder beloofd door de gemeente. Nissewaard komt daarmee terug op een eerdere toezegging. Het is behoorlijk om het voornemen hiertoe met deze inwoner te bespreken, voordat er definitieve besluiten worden genomen. Het is ook wel zo netjes om meteen te bekijken of deze inwoner hierdoor schade leidt en of de gemeente hiervoor aansprakelijk is. Dat is allemaal niet gebeurd.

Een formele opstelling leidt niet altijd tot een oplossing. Dat bleek bij een klacht van een inwoner met meerdere problemen. Het was voor de gemeente niet makkelijk contact houden met deze inwoner. Maar dat betekent niet dat die inwoner, die zonder huis en zonder geld zat, aan zijn lot kon worden overgelaten. Pas na meerdere interventies door de ombudsman heeft de gemeente deze inwoner verder op weg geholpen.

In 2020 kreeg de ombudsman 116 vragen en klachten over de gemeente Nissewaard. Hiervan zijn er 62 als klacht aangemerkt. Net als in de afgelopen jaren gingen de meeste klachten over de afdelingen ‘Inkomen’ en ‘Zorg & Samenleving’. De ombudsman kreeg geen klachten over de manier waarop de gemeente Nissewaard om is gegaan met de Corona-pandemie.

Wie een klacht heeft over de gemeente en niet tevreden is over de manier waarop de gemeente de klacht oppakt, kan de kwestie met een medewerker van de ombudsman bespreken. In verband met de coronacrisis is het 2-wekelijkse inloopspreekuur in Spijkenisse tijdelijk opgeschort. Kijk voor een actueel overzicht van de bereikbaarheid van de ombudsman op www.ombudsmannissewaard.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant