Foto: Verkijk.nl
Foto: Verkijk.nl © Verkijk.nl

Coronacrisis raakt openbaar vervoer hard

Algemeen 528 keer gelezen

'Als het Rijk het OV niet voor langere tijd financieel stevig tegemoet komt, zijn pijnlijke ingrepen in het openbaar vervoer onontkoombaar', zegt Marc Rosier, portefeuillehouder OV-ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

'Het OV vervult een vitale rol in de samenleving, tijdens de crisis en zeker daarna. Koste wat het kost moeten we voorkomen dat deze vitale rol - Nederland in beweging houden is de opdracht van het Rijk - onder druk komt te staan, daarvoor is extra Rijkssteun bittere noodzaak. De wethouders in de metropoolregio roepen het kabinet daar dan ook nadrukkelijk toe op.'

Vanwege corona en de maatregelen om het virus te beteugelen zijn het aantal reizigers en daarmee de inkomsten van de vervoerders drastisch teruggelopen. Dit leidt tot forse verliezen bij de vervoersbedrijven in onze regio, oplopend in het slechtste scenario tot bijna 1,2 miljard euro voor de komende jaren. 'We hebben, als het Rijk haar verantwoordelijkheid nu niet neemt, geen keuze en zullen maatregelen moeten nemen die ook de reiziger hard raken. Bus, tram of metro gaan dan minder vaak rijden, er komt minder toezicht in de tram of metro. Zelfs een duurder kaartje kunnen we dan niet uitsluiten: het tekort is te groot om zonder stevige pijn op te lossen. Onbegrijpelijke maatregelen gezien onze bereikbaarheidsopgave.'

Omdat de onzekerheid over verdere financiële ondersteuning van het Rijk blijft voortduren, ziet de MRDH zich nu genoodzaakt om samen met de vervoerders in de regio zich voor te bereiden op zwaar weer. Als er niet meer financiële hulp wordt toegezegd, zullen aanvullende en ingrijpende bezuinigen noodzakelijk zijn. 'Bezuinigingen die nóg verder gaan dan de voorstellen die we nu met de 23 gemeenten bespreken. Juist in de tijd dat onze wereld zich eindelijk weer heropent, is verder ingrijpen dan onvermijdelijk, hoe onbegrijpelijk en onwenselijk dat ook is', vervolgt Rosier. 'Het herstel van de sector - die een grote bijdrage levert aan een Nederland in beweging, aan duurzame mobiliteit, aan leefkwaliteit, aan inclusiviteit en aan economische groei - zal in de knop gebroken worden. Wat je nu afbreekt moet je later opbouwen. Dit leidt tot een trager herstel van het OV-gebruik en veel hogere publieke kosten op de middellange termijn. Een totaal absurd, maar reëel scenario.' Op 24 maart besluiten de wethouders van de 23 gemeenten over het Transitieprogramma waarin alle mogelijke maatregelen zijn benoemd.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant