
Spijkenisse Festival 2022
Column 2.254 keer gelezenDe 28ste editie van het Spijkenisse Festival begint eind deze week. Nu bestaat Spijkenisse in zijn huidige vorm nog niet zo lang. In 1953 telde Spijkenisse nog maar 3000 inwoners. Pas vanaf de jaren zestig is men flink gaan bouwen en rond de jaren negentig werd dat inwonersaantal 68.000 wat daarna gestaag doorgroeide naar zo’n 72.000. Na die snelle groei in de jaren negentig bestond er ineens een stad, met veel nieuwe inwoners, veelal uit Rotterdam, zonder enige binding mét die nieuwe stad. Het was dan ook in de jaren negentig, toen het theater De Stoep al wel bestond maar nog op de oude plek gevestigd was in het centrum, dat het Spijkenisse Festival ontstond. Destijds nog in het oude winkelcentrum van Spijkenisse. Er waren optredens op verschillende plekken in het centrum, verdeeld over een aantal dagen. Met de verbouwing van het winkelcentrum en de verhuizing van De Stoep is het festival meeverhuisd naar de tijdelijke locatie van De Stoep waar het festival een aantal jaren achter elkaar gehouden is. Inmiddels is het weer teruggekeerd naar het centrum, op het mooie plein bij de Dorpskerk, het Marktplein. Vrijdag openen we het Spijkenisse Festival 2022 dat inmiddels een begrip is in Nissewaard. Veel inwoners kennen en bezoeken het ook. Jong en oud, dat vind ik nou zo leuk aan dat festival. Als gemeente organiseren we het festival en bekostigen we ook een groot gedeelte hiervan, echter, het zou ook niet kunnen bestaan zonder al die sponsoren die ieder jaar weer bereid zijn om hun steentje bij te dragen. Ook de vele vrijwilligers en alle mensen die heel veel tijd besteden aan de organisatie ben ik dankbaar. Het moet toch maar weer even georganiseerd worden. Naast dat ik iedereen een ontzettend leuk festival gun, is het voor mij als burgemeester natuurlijk ook belangrijk dat het festival vooral veilig is voor iedereen. Er zijn dan ook maatregelen getroffen om het voor iedereen veilig en leuk te houden. Helaas is dat in deze tijd nodig, maar dat neemt niet weg dat ik iedereen heel veel plezier wens tijdens het Spijkenisse Festival 2022.
Foort van Oosten
Burgemeester















