
Straks drollenvanger voor paarden?
Politiek 159 keer gelezenDe fractie van de SP heeft vragen gesteld over de grote hoeveelheden paardenpoep op fietspaden en trottoirs. De fractie geeft aan dat bewoners regelmatig klacht over overlast van paardenvijgen.
Paardenvijgen op smalle fietspaden zijn niet alleen een hygiënisch probleem, maar vormen met name voor fietsers, e-bikers en scootmobielgebruikers een reëel risico op slippartijen en gevaarlijke verkeerssituaties. Daarnaast ervaren veel inwoners een gevoel van rechtsongelijkheid als het gaat om de plichten van verschillende dierenbezitters. Waar voor hondenbezitters een strikte opruimplicht geldt en er in veel gevallen (historisch) belasting wordt of werd betaald, lijkt er voor ruiters en paardenbezitters in de praktijk nauwelijks regelgeving of handhaving te bestaan, terwijl de omvang van de uitwerpselen aanzienlijk groter is. De fractie wil dan ook weten welke regels er in de APV zijn opgenomen en hoeveel overlastmeldingen de gemeente het afgelopen jaar heeft ontvangen. Ook wordt er gevraagd naar de kosten van opruimen en of het mogelijk is een actieve opruimplicht voor ruiters in te voeren.















