Afbeelding
Foto: Wil van Balen
Koop Lokaal

Montessorischool Spijkenisse: leren het zelf te doen

Algemeen 250 keer gelezen

Ieder kind is uniek en ieder kind leert op zijn eigen manier. Op een montessorischool ontwikkelen kinderen zich op alle gebieden: zintuigelijk, cognitief, sociaal, creatief en sportief. Ieder kind volgt hier zijn eigen tempo en leert op het moment dat het er aan toe is.

Grondlegger van het montessorionderwijs was de Italiaanse arts en pedagoog Maria Montessori. Het concept bestaat al 150 jaar en de basis van het montessorionderwijs is dat als je kinderen op het juiste moment de juiste middelen aanreikt, ze spontaan heel veel gaan leren. Door goed naar kinderen te kijken, wordt lesstof en materiaal aangeboden welke op dat moment bij hen passen. De eerste montessorischool in Nederland werd geopend in 1916 in Laren. Inmiddels zijn er meer dan 160 erkende montessoribasisscholen en peutergroepen in Nederland.

De montessorischool in de wijk Waterland in Spijkenisse bestaat inmiddels al weer 30 jaar. Ook hier wordt de kinderen geleerd ‘het zelf te doen’. ‘Wij zijn gewoon een basisschool zoals iedere andere basisschool hier in de buurt’, legt José de Jong uit. ‘Maar we hebben wel een ander concept, een andere manier van werken. En in al die jaren dat het montessorionderwijs bestaat, heeft het ook echt bewezen dat het werkt. Het principe van montessorionderwijs: “Vrijheid in gebondenheid” betekent dat kinderen mede mogen bepalen wat ze leren, wanneer en hoe, maar dat daar wel grenzen aan zitten. Die grenzen verschillen per kind. Door kinderen zelf keuzes te laten maken, worden ze ook verantwoordelijk voor die keuzes.’

Op de school in Spijkenisse zijn 11 groepen. De groepen bestaan uit zo’n 25 kinderen. ‘We werken met heterogene groepen. Dat betekent dat er in een groep meerdere leerjaren zitten. We hebben onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwgroepen. In een onderbouwgroep zitten groep 1 en 2 bij elkaar, in de middenbouw groep 3,4 en 5 en in de bovenbouw 6,7 en 8. Ook dit is vanuit de montessorivisie, omdat ze dan met kinderen van verschillende leeftijden leren samenwerken. Ook kunnen kinderen zo bijvoorbeeld hulp vragen aan een ouder kind of een jonger kind helpen. Hier leren beiden heel veel van. Ieder jaar bestaat een derde van de groep weer uit nieuwe kinderen, omdat een deel van de groep dan naar de volgende bouw gaat. Ze zitten niet 8 jaar lang in dezelfde groep, waardoor ze met heel veel verschillende kinderen leren samenwerken, een vaardigheid die later ook goed van pas komt.’

Montessori is meer dan alleen onderwijs. Het is eigenlijk ook een visie op opvoeden. ‘Het is fijn als dat aansluit bij hoe er thuis over opvoeden wordt gedacht. Zo versterken school en ouders elkaar. Ouders die willen weten hoe alles er bij ons aan toe gaat, kunnen dan ook het beste eens bij ons komen kijken. Dat kan nu ook. Hiervoor doen we uiteraard vooraf een coronacheck, houden we netjes afstand en dragen we een mondkapje. We plannen bezoeken onder schooltijd, omdat je dan duidelijk kan zien hoe het montessorionderwijs in de praktijk werkt. Zo werken we veel met montessorimaterialen. Deze materialen werken vaak ook zelf-corrigerend. Al doende komen leerlingen er zelf achter dat iets wel of niet klopt. De leerkrachten observeren de leerlingen om te kijken wat ze nodig hebben en helpen de leerling met wat ze nog moeilijk vinden. Daarnaast worden er ook groepslesjes gegeven: de leerkracht biedt dan een nieuw onderwerp aan, met als doel leerlingen nieuwsgierig te maken zodat ze hiermee aan het werk gaan.’

Ook voor de montessorischool in Spijkenisse gold dat de school dicht moest vanwege corona. En net als andere scholen hebben zij dat ook als ingewikkeld ervaren. ‘Wij hebben best wel gezocht naar een manier hoe je thuisonderwijs geeft op een wijze die bij montessorionderwijs past’, besluit José. ‘Lange instructie via videobellen was bij ons geen optie, want dat doen we op school ook niet. Het moest dus ook individueel onderwijs worden en in de tweede lockdown hadden we dat best goed voor elkaar. Voor de ouders was het ook best even wennen, maar ook dat ging uiteindelijk steeds beter. Uiteraard zijn we blij dat we nu weer gewoon aan de slag zijn gegaan. Wel hebben we met elkaar afgesproken dat we het niet gaan hebben over eventuele opgelopen achterstanden. We gaan verder waar we gebleven zijn. De kinderen hebben zich ook doorontwikkeld, alleen de accenten zijn wat anders komen te liggen. We passen ons onderwijs daarop aan. Het is een kwestie van de balans opmaken en vooral met elkaar kijken naar de toekomst. We doen eigenlijk wat we als montessorischool altijd doen: kijken naar wat ieder kind nodig heeft en waar het aan toe is.’

Montessorischool Spijkenisse
Salamanderveen 352 – 354
3205TG Spijkenisse
Tel. 0181 635 634
info@montessorischool-spijkenisse.nl
www.montessorischool-spijkenisse.nl

Uit de krant