In december 2011 gaf de minister het startsein voor de bouw van de nieuwe Botlekbrug. Archieffoto Jan Koopmans.
In december 2011 gaf de minister het startsein voor de bouw van de nieuwe Botlekbrug. Archieffoto Jan Koopmans.

Minister: 'Storingen Botlekbrug zijn vervelend, maar er zijn genoeg alternatieven'

Verkeer 173 keer gelezen

Den Haag - 'Direct na ingebruikneming van nieuwe complexe infrastructuur doen zich soms nog opstartproblemen voor', zo laat Minister Schultz van Haegen de Tweede Kamer weten naar aanleiding van vragen over de storingen aan de Nieuwe Botlekbrug.

Het aantal storingen dat tot en met 16 augustus is opgetreden – 18 storingen op ca. 450 brugopeningen – vind ze echter te veel.Opvallend is dat de storingen aan de werking van de afsluitbomen, de sensoren en de vergrendeling van de brug tijdens de testfase ook al voorkwamen. Er zijn daarop maatregelen getroffen en er is opnieuw getest. Uit die testen kwam het beeld naar voren dat de storingen definitief verholpen waren, maar weggebruikers weten dat dat niet zo is.

Maatregelen genomen
Inmiddels is een aantal maatregelen getroffen: de slagbomen zijn onder meer opnieuw afgesteld, de sensoren zijn beschermd tegen invloeden van buiten en de samenhang tussen vergrendeling en de detectiesensoren is aangepast en wordt gemonitord. Deze maatregelen lijken effect te hebben.'Daarnaast zal de opdrachtnemer de aankomende weken nog een aantal andere maatregelen treffen om de betrouwbaarheid van de brug te vergroten', zo stelt de minister in haar brief. Mocht er toch nog een storing optreden dan kan die snel verholpen worden want Rijkswaterstaat heeft 24 uur per dag een team van specialisten en monteurs aanwezig, die indien nodig de brug ook handmatig kunnen bedienen.

Voldoende alternatieven
Per dag rijden er ca. 15.000 auto's over de brug, waarvan 600 wagens met gevaarlijke stoffen. Als de brug gestremd is voor het wegverkeer, kan er gebruik gemaakt worden van de Botlektunnel of de Spijkenisserbrug. Er zijn wat de minister betreft dus voldoende alternatieven voor de inwoners van Voorne-Putten ook al betekenen die een langere reistijd.

Gevaarlijke stoffen
Vervoerders van gevaarlijke stoffen moeten omrijden via Goeree-Overflakkee. Belangenorganisaties hebben er bij de minister al op aangedrongen dat zij dan toch gebruik mogen maken van de Botlektunnel, omdat omrijden voor hen een zeer kostbare zaak is. Nu de minister in haar brief stelt dat zij via Goeree-Overflakkee moeten rijden, omdat gevaarlijke stoffen niet door de Botlektunnel mogen, bestaat de kans dat bij een stremming van de brug chauffeurs om tijd te besparen via de Spijkenisserbrug en Hoogvliet gaan rijden.

In het geval van een storing, zal die via de informatieborden boven de weg aan de weggebruikers medegedeeld worden, zodat zij, zoals de minister stelt, tijdig een andere route kunnen kiezen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant