Afbeelding
met reactie van gemeente

Lezers schrijven: gemeente Nissewaard faalt bij aangifte vermiste reisdocumenten

Ingezonden 277 keer gelezen

Als uw paspoort of identiteitskaart verloren is dan bent u bij de gemeente Nissewaard mooi aan het verkeerde adres.

Want door haar trage manier van handelen wordt misbruik van verloren identiteitspapieren onnodig in de kaart gespeeld.

De regels zijn simpel. Wanneer de ingeschrevene aangifte doet van vermissing van een Nederlands reisdocument, wordt deze aangifte van vermissing direct geregistreerd in de BRP (basisregistratie personen) en aanvullend hierop wordt er een melding gemaakt in het basisregister reisdocumenten. Dit alles ter voorkoming van misbruik.

- bron: Handleiding Uitvoeringsprocedures blz 24 en blz 285 (Rijksdienst voor Indentiteitsgegevens.)

- bron: artikel 61 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001

In de gemeente Nissewaard is van de vereiste spoed echter helemaal geen sprake. Op de website van deze gemeente staat immers aangegeven dat je bij verlies of diefstal eerst een afspraak moet maken ?  

- bron:  http://www.nissewaard.nl/paspoort-rijbewijs-en-uittreksel/paspoort-rijbewijs-en-uittreksel_to/identiteitskaart.htm

Een 78 jarige oude vrouw liet het deze week echter niet bij zitten en ze ging gelijk zonder afspraak naar het stadhuis. Want voor het maken van een internet afspraak zou ze pas vele dagen later terecht kunnen en dat wilde ze niet. Ze wou namelijk niet het risico lopen dat er gefraudeerd wordt met haar vermiste identiteitskaart. Het koste haar uiteindelijk in totaal twee werkdagen om aangifte te doen van vermissing van haar ID-kaart. Hiervoor heeft ze op haar oude dag drie keer het stadhuis moeten  bezoeken en minstens vier ambtenaren moeten spreken. De 78 jarige vrouw had namelijk verder geen ID-papieren meer en moest maar eens bewijzen wie ze was.

Ook toen haar zoon, wel voorzien van ID-kaart, aan de balie verscheen en aan de ambtenaar en diens leidinggevende verklaarde dat de mevrouw in kwestie zijn moeder is, bleef de onzekerheid bij de ambtenaren maar bestaan. Door wanhoop gedreven begon de oude vrouw te huilen onder het toeziend oog van de glimlachende ambtenaren, ze geloven haar dus niet. Mevrouw moest maar eerst eens een uitgebreide vragenlijst invullen van minstens vier A4'tjes. Het formulier ergens anders dan staande aan de balie invullen mocht niet want dat zou fraude in de hand kunnen spelen. Een onderzoek naar haar identiteit moest worden opgestart.

En tot overmaat van ramp had een overijverige ambtenaar ook ongevraagd een verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens procedure opgestart maar dat wilde de oude mevrouw helemaal niet, ze wilde aangifte doen van een vermissing van haar ID-kaart.

Na al die commotie is het uiteindelijk na twee werkdagen gelukt.

Maar wat blijkt nu er is geen wettelijke procedure voor de vaststelling identiteit voor vermiste reisdocumenten.

De wettelijke identificatie procedure geld alleen voor het aanvragen van een nieuw reisdocument maar niet voor het opgeven van een vermissing van het oude reisdocument. Werd de oude vrouw uiteindelijk voor niets van het kastje naar de muur gestuurd.

- bron: artikel 60 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001

Het is overigens ook met gezond verstand  te begrijpen dat een vermissing per direct geregistreerd dient te worden.

Een onderzoek naar identiteit kost namelijk tijd en de tijd die nodig is om te bewijzen wie je bent kan de fraudeur juist gebruiken om te bewijzen wie hij niet is.

Kortom misbruik van verloren identiteitspapieren wordt zo onnodig door de overheid zelf in de kaart gespeeld!

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Indien gewenst, wordt de brief in de krant ondertekend met 'naam en adres bij redactie bekend'. Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Update: reactie gemeente Nissewaard. De gemeente laat weten dat in spoedeisende gevallen men altijd direct terecht kan. Een telefoontje naar de gemeente is dan ook voldoende om het document als vermist te registreren. Ook deze mevrouw is direct geholpen zo zegt de woordvoerster van de gemeente. De vrouw kon aangifte van vermissing doen, maar moest wel de leges betalen voor het aanvragen van een nieuwe kaart. Ze had echter geen geld of pinpas bij zich en moest daarvoor terug naar huis. Daarbij kwam dat de ambtenaar per ongeluk het verkeerde formulier had uitgedraaid. Toen deze het juiste formulier wilde uitdraaien,  werd de zoon boos en is met zijn moeder vertrokken. Later zijn ze teruggekomen en is het juiste formulier uitgedraaid en ingevuld. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant