Nieuwe regels voor collectief vraagafhankelijk vervoer.
Nieuwe regels voor collectief vraagafhankelijk vervoer.

Nissewaard wil efficiënter Collectief Vraagafhankelijk Vervoer

Gemeente 330 keer gelezen

Het college van Nissewaard start vandaag met de aanbesteding van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) voor de periode 2016-2018. De huidige overeenkomst voor het CVV loopt tot 1 januari 2016. Het college wil in de overeenkomst voor de periode 2016-2018 een aantal wijzigingen doorvoeren die het CVV efficiënter moeten maken. Eind november is bekend welke vervoerder het CVV voor Nissewaard tot 2018 gaat verzorgen.

Stijgende kosten
De kosten voor het CVV zijn de afgelopen jaren opgelopen. Mensen blijven steeds vaker langer zelfstandig wonen, worden gemiddeld steeds ouder en het aantal mensen die zorg nodig hebben en niet of moeilijk zelfstandig kunnen reizen, groeit. Omdat er steeds meer mensen zullen reizen met CVV zullen ook de kosten toenemen.

Wijzigingen in beleidsregels
Om het vervoer goed en betaalbaar te houden heeft het college de beleidsregels gewijzigd. De reiziger kan vanaf 1 januari 2016 voor het meereizen van een sociaal begeleider geen beroep meer doen op de Wmo. Dat betekent dat de sociaal begeleider, in tegenstelling tot een medisch begeleider en een bestemmingsbegeleider, zelf voor vervoer moet zorgen. Ook de tijden dat reizigers een beroep kunnen doen op het CVV wijzigen. Voortaan kan dat zeven dagen per week tussen 9.00 en 23.30 uur, waarbij de spits wordt gemeden. De meldcentrale is van ma-vr bereikbaar van 8.00-0.00 uur en op za en zo van 8.00-1.00 uur. De tijden voor prioriteitsritten (medisch bezoek, begrafenis, huwelijksplechtigheid) worden uitgebreid en vinden voortaan op ma-vr plaats tussen 7.00-00.30 uur. De gegarandeerde aankomsttijden van de prioriteitsritten komt vanaf 1 januari 2016 te liggen tussen de 45 en 10 minuten voor de opgegeven aankomsttijd. Dat was tussen de 30 en 10 minuten. Als reizigers hun aantal geïndiceerde ritten overschrijden, gaan zij voor de extra ritten maximaal het taxitarief betalen. Tot slot wordt het systeem van reizen in zones omgezet naar reizen in kilometers. Reizigers met het CVV beschikken jaarlijks dan over maximaal 1800 reiskilometers. Dat maakt het systeem eenvoudiger en biedt de reiziger een grotere keuzevrijheid.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant