Foto: Peter de Jong Fotografie

Nissewaard werkt voortaan met servicenormen

Gemeente 108 keer gelezen

Ook de gemeente Nissewaard doet beloften over de dienstverlening. Deze beloften noemt ze servicenormen. Servicenormen zijn beloften over de termijn waarin zij een dienst of product levert. Met deze normen weten de inwoners en ondernemers wat zij van de gemeente mogen verwachten, wat bijdraagt aan de klanttevredenheid.

Er zijn servicenormen opgesteld op het gebied van telefonie, social media, e-mail en post, balie afspraken, meldingen openbare ruimte en klachten. Inwoners hebben via een enquête mee kunnen denken over deze normen. De gemeente heeft vervolgens een periode op proef gewerkt met deze servicenormen. In deze periode is getoetst of de normen haalbaar zijn. Ook is uitgewerkt hoe de afspraken gemonitord kunnen worden.

Wethouder Wouter Struijk: ‘We willen onze inwoners en ondernemers graag goed, snel en vriendelijk helpen en niet alleen de wettelijke termijnen halen. Dan is het ook belangrijk dat onze inwoners en ondernemers van tevoren weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten. En dat draagt bij aan de klanttevredenheid.’

De servicenormen zijn te vinden op de gemeentelijke website www.nissewaard.nl/service.

De gemeentelijke servicenormen:

Bellen
Belt u de gemeente? Dan probeert zij uw vraag direct te beantwoorden. Kan zij u niet direct antwoord geven? Dan belt ze u binnen 2 werkdagen terug.

Afspraak
Heeft u een afspraak in het stadhuis? Dan bent u binnen 10 minuten aan de beurt.

Social media
Vraagt u de gemeente iets via Twitter, Facebook of WhatsApp? Dan reageert zij van maandag tot en met vrijdag binnen 4 uur.

E-mail of brief
Stuurt u de gemeente een e-mail of een brief per post? Dan stuurt ze u binnen 5 werkdagen een inhoudelijke reactie.

Melding over de openbare ruimte
Doet u een melding over de openbare ruimte? Dan handelt zij die binnen 10 werkdagen af. Voor sommige meldingen is zij afhankelijk van andere partijen. De oplossing kan dan langer duren. De gemeente houdt u tussendoor op de hoogte.

Klacht
Heeft u een klacht? Die probeert de gemeente natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen. U krijgt altijd zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging. Een klacht handelt de gemeente binnen zes weken af.

Uit de krant