Onderzoek naar klantbeleving gemeentelijke dienstverlening.
Onderzoek naar klantbeleving gemeentelijke dienstverlening. Foto: Foto-OK.nl

Inwoners positief over dienstverlening Gemeente Nissewaard

Gemeente 411 keer gelezen

In opdracht van de gemeente Nissewaard heeft I&O Research onderzoek gedaan naar de klantbeleving van inwoners die gebruik maken van schuldhulpverlening of een minimaregeling. Met als doel de dienstverlening te verbeteren. De uitkomsten zijn positief.

I&O Research is door de gemeente gevraagd onderzoek te doen naar de klantbelevingen van inwoners die gebruik maken van schuldhulpverlening of minimaregelingen. Inwoners mochten hun mening geven over de onderwerpen bejegening door medewerkers, klantgerichtheid, bereikbaarheid en duidelijkheid van de communicatie. Bij schuldhulpverlening is daarnaast gevraagd naar de verschillende onderdelen van het traject dat een inwoner doorloopt. Bij minimaregelingen is gevraagd naar de ervaring met de regelingen waar de inwoner gebruik van maakt.

De uitkomsten van het onderzoek zijn over het algemeen positief. Inwoners vinden het stadhuis goed bereikbaar en men is tevreden met de telefonische bereikbaarheid van de gemeente. Ook maken inwoners steeds vaker gebruik van de gemeentelijke website. De ervaren gebruiksvriendelijkheid van de website van de gemeente is de afgelopen jaren toegenomen en inwoners vinden vaker de informatie die zij nodig hebben op de website. Van de inwoners die gebruik maken van schuldhulpverlening is de meerderheid tevreden. Het contact met medewerkers van de gemeente is goed. Nagenoeg iedereen zegt dat zij vriendelijk en respectvol zijn behandeld. Ook heeft het merendeel van de inwoners er vertrouwen in dat de schuldproblemen worden opgelost en ze zeggen beter inzicht te hebben in de eigen financiële situatie. Op sommige punten zijn de inwoners kritisch. Zo zijn er voor sommige inwoners onduidelijkheden over het proces rondom schuldhulpverlening en geeft een deel van de inwoners aan het prettiger te vinden hun situatie in een meer vertrouwde setting te bespreken. Ook inwoners die gebruik maken van de minimaregelingen zijn veelal positief. Inwoners vinden het goed dat de regelingen bestaan, de aanvraagprocessen zijn duidelijk en een meerderheid van de inwoners ontving binnen de gestelde termijn een besluit over de toekenning van een toeslag. Wethouder Wouter Struijk is blij met de uitkomsten: ‘Het armoedebeleid is enorm belangrijk. Daar moet altijd aandacht voor zijn, op een menswaardige en persoonlijke manier. Daarom ben ik ook blij dat inwoners ons verbeterpunten hebben meegegeven. We nemen deze punten mee in de evaluatie van het armoedebeleid. Zodat we hieraan kunnen werken en onszelf hierin continue blijven verbeteren.’

Alle 367 inwoners die gebruik maken van schuldhulpverlening werden uitgenodigd voor het onderzoek. Van hen vulden 110 inwoners de vragenlijst volledig in, een respons van 30 procent. Van de inwoners met minimaregelingen, ontvingen 1.189 inwoners een uitnodiging en namen 329 inwoners deel aan het onderzoek (waarvan 79 uit Brielle). Dit is een respons van 27 procent. De respons was voldoende om uitspraken te kunnen doen over beide groepen inwoners.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant