Afbeelding

Sensoren

Column 121 keer gelezen

Soms zijn vernieuwingen een teruggang, zo blijkt wel met de nieuwe Botlekbrug. Ik was zelf 26 jaar liftmonteur en geloof me, ik had liften uit 1926 die slechts een enkele storing hadden in hun dik zeventigjarige bestaan. Bij de storingen aan de brug rept men telkens over sensoren, de zwakke schakel. Bij een lift maakt men voor de veiligheid gebruik van 'gedwongen contacten' en sensoren voor andere dingen. Lekker ouderwets en altijd werkend, de stalen hamer in plaats van een plastic hamertje tik dingetje.
Daarnaast vraag ik me al lange tijd af waarom die nieuwe brug zo belangrijk was voor het wegverkeer, alleen de 'gevaarlijke stoffen' gingen er over. De riante Botlektunnel werd min of meer op een zijspoor gezet om het te doen lijken dat de Botlekbrug een belangrijke verkeersader is. Tja, men moest de hoge kosten verantwoorden natuurlijk.
Dat door al dat geknoei de hulpdiensten soms later ter plaatse komen schijnt van geen belang te zijn. Welnee het is niet belangrijk als je met spoed van Spijkenisse naar Hoogvliet moet en de Botlekbrug is zoals gebruikelijk stuk, je komt de afrit Hoogvliet niet meer tegen, die is vermalen tot pulp, maar ach, bij Rhoon kun je er wel af en dan via de Groene Kruisweg kom je er uiteindelijk wel,.. als het nog nodig is.
Maar ja, werkend of niet, we hebben wel een wereldprimeur met deze enorm mooie brug hoor, geen enkel land heeft zo'n hoge en multifunctionele oeververbinding, dat kunnen alleen de 'Hollanders' dat zijn echte bruggenbouwers. 30 jaar geleden werd ik Hoogvlieter omdat dat veel te bieden had, de eerste tien jaren waren de opbouwjaren en met opgestroopte mouwen ontwikkelde Hoogvliet zich tot iets heel moois. Maar ja, onze grote roerganger ging druiven kweken en na nog wat pogingen van de opvolgers wonnen uiteindelijk de verkeerde beleidsmakers, ergens heel ver weg in een stad aan de Maas. Jammer.

Reacties: jk@ hoogvliet.org

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant