Stans Goudsmit is de kinderombudsman voor o.a. Nissewaard.
Stans Goudsmit is de kinderombudsman voor o.a. Nissewaard. Foto: PR
column kinderombudsman

PGB voor jeugdhulp: oplossing en probleem tegelijk!

Column 270 keer gelezen

Veel van de klachten die de kinderombudsman krijgt, gaan over het Persoonsgebonden Budget (PGB). Alhoewel een PGB een oplossing hoort te zijn, is het vaak een probleem! Hoe zit dat?

Een PGB is een potje geld dat ouders van de gemeente krijgen om hulp voor hun kind mee in te kopen. Eerst stelt het jeugdondersteuningsteam van de gemeente (het JOT) vast welk probleem een kind heeft en welke hulp daarvoor nodig is. Ouders hebben dan de keuze: willen ze gebruik maken van de hulp die de gemeente heeft ingekocht (Zorg in Natura)? Of willen ze zelf een hulpverlener kiezen? In dat laatste geval vragen ouders een PGB aan. Zij moeten dan aantonen dat de hulp die de gemeente heeft ingekocht niet passend is en dat zij het potje geld kunnen beheren. Dat klinkt niet moeilijk, maar dat is het soms wel!

Hoe gaat dat dan in de praktijk? 
Stans Goudsmit: ‘Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Die gaat over een klacht die de moeder van Finn bij mij indiende (Finn is verzonnen naam). Finn heeft een zware vorm van autisme en gedragsproblemen. Daarom heeft hij al sinds jonge leeftijd jeugdhulp nodig. Hij kan niet naar school en gaat naar de dagbesteding. Ook gaat hij elke maand logeren, zodat zijn moeder een beetje rust krijgt. En hij krijgt ook nog therapie. Al deze hulp wordt geregeld door zijn moeder, die daarvoor verschillende PGB’s heeft gekregen.

Een PGB aanvragen
Aanvragen van een PGB is lastig, maar verlengen ook! Wéér die eindeloze formulieren. Elke keer wéér die stress of de gemeente de hulp wel zal verlengen. En dan het wachten op een beslissing. Ook dat duurt weer lang. Ouders vertellen mij dat het voelt alsof ze elke keer moeten vechten voor een PGB. En dat ze elke keer moeten bewijzen dat hun kind een beperking heeft. Terwijl die vaak niet over gaat. In plaats van steun van de gemeente ervaren ze frustratie en zorgen. Ook de moeder van Finn moest lang wachten of de PGB’s wel zouden worden verlengd. De oude PGB’s waren al afgelopen, maar er kwam maar geen beslissing van de gemeente. Terwijl Finn nog steeds hulp nodig had!’

Wat doet de Kinderombudsman? 
Voor Finn belde Stans direct naar de gemeente. Vast stond dat Finn hulp nodig had, dus actie was geboden. Die kwam er na aandringen dan ook. De gemeente pakte de zaak op en verlengde de PGB’s voor Finn!

Loop jij tegen dezelfde problemen met een PGB voor jeugdhulp aan? Of heb jij andere problemen bij het aanvragen van jeugdhulp? Je kunt de kinderombudsman mailen op: info@kinderombudsmanrotterdam.nl of gratis bellen op: 0800 2345 111 (op werkdagen tussen 09.00-16.00 uur). Appen kan ook via 06 58 07 3580. Wil je de zaak van de maand lezen? Kijk dan op https://www.kinderombudsmanrotterdam.nl/ 

Uit de krant