Is een doorgetrokken streep wel een oplossimg?
Is een doorgetrokken streep wel een oplossimg? Foto: M. de Haas

Veiligheid in de Botlektunnel

Algemeen 772 keer gelezen

Recentelijk heeft de fractie van Nissewaard Lokaal een onderzoek onder haar achterban gehouden over de veiligheid in de Botlektunnel en hen tevens gevraagd mee te denken en te zoeken naar oplossingen om de veiligheid te verbeteren.

Er werd gesteld dat bij negen van de tien ongelukken vrachtwagens betrokken waren. Ook werden er verschillende oplossingen aangedragen.
Zo wilde men bijvoorbeeld een inhaalverbod voor vrachtwagens in de Botlektunnel en een doorgetrokken streep. Er werd zelfs voorgesteld de vrachtwagens in de toekomst uitsluitend gebruik van de Botlekbrug te laten maken. Anita Verwey van de PVV Nissewaard, zelf ook transportondernemer, heeft het rapport vol belangstelling gelezen.

Cijfers
'Ik waardeer de betrokkenheid van Nissewaard Lokaal bij de veiligheid op de weg ten zeerste, maar zou toch wel wat kritische opmerkingen willen maken', zegt ze. 'Laat ik beginnen met de juiste cijfers te vermelden. In 2018 waren er in Nederland 688 verkeersdoden te betreuren. 21 hiervan vonden de dood ten gevolge van een ongeluk met een vrachtwagen, 667 ten gevolge van een ongeluk met een personenauto. Uit onderzoek van TNO en de ANWB is gebleken dat in 63% van de ongevallen, waarbij een vrachtwagen is betrokken, de oorzaak niet bij de vrachtwagenchauffeur ligt. Voor de statistieken: er rijden in Nederland 8,8 miljoen personenauto's, 1 miljoen bestelbussen, 50.000 bussen en 100.000 vrachtwagens.'

Economie
'Wij weten allemaal dat er vrachtverkeer nodig is om ons van onze producten te voorzien. Maar beseffen wij wel, dat wanneer er twee dagen geen vrachtwagens zouden rijden, het hele land op zijn gat ligt en niemand meer in zijn eerste levensbehoefte kan voorzien? Daarbij zijn de meesten van ons hier komen wonen omdat dit gebied het kloppend hart van de economie is en velen van werk voorziet.

Inhaalverbod
Er kan volgens Verwey geen sprake zijn van het voorstel om een inhaalverbod te realiseren in de Botlektunnel om de doodeenvoudige reden, dat de Botlektunnel driebaans is en dat dit bij de Verkeerswet en bij Europees Besluit verboden is. 'In situaties waarbij vrachtwagens gedwongen zijn op één baan te rijden ontstaat treinvorming.Het gevolg hiervan is dat op- en afritten bijna niet meer te bereiken zijn en dat de snelheid van vrachtwagens zodanig afneemt, dat zij geladen een tunnel niet meer uitkomen.'

Botlekbrug
Het idee om vrachtwagens uitsluitend over de Botlekbrug te laten rijden stuit ook op de nodige weerstand. 'De Botlekbrug is behoorlijk onbetrouwbaar gebleken. Wat te denken van de enorme files die ontstaan ten gevolge van de vele storingen? De economische schade is niet te overzien.'

Halber Tacho
Voor een mogelijke oplossing zou volgens Verwey gekeken kunnen worden naar onze buren.' In Duitsland kent men het principe "halber Tacho". Dat wil zeggen de afstand tot de voorganger is de snelheid gedeeld door twee. Rijdt men met een snelheid van 100 km dan moet men 50 meter afstand houden. Door een grotere afstand tussen twee voertuigen voorkom je kop- en staart botsingen omdat er dan voldoende mogelijkheden zijn om met een zwaar voertuig af te remmen. Deze maatregel zou je in het traject naar de tunnel en in de tunnel kunnen verplichten voor vrachtwagens en monitoren door middel van camera's.'

Rij eens mee met een vrachtwagen
Het lijkt Verwey overigens een goede zaak dat het CBR de aspirant-weggebruikers in de toekomst adviseert één of meerdere uren in een vrachtauto mee te rijden. 'Op deze manier ervaart men het zicht vanuit een vrachtwagencabine en men komt meer te weten over de remweg van een geladen en ongeladen vrachtauto. Vanuit de Rijschoolwet kan deze aanbeveling niet verplicht worden gesteld, maar het zou het inzicht en gedrag van de toekomstige weggebruiker voor altijd beïnvloeden.'

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant