Afbeelding
Foto: stock

Reacties op column Tunnelvisie

Actueel 377 keer gelezen

Gisteren plaatsen wij de nieuwste column van Alfred Blokhuizen online. Niet iedereen is het met hem eens, zo blijkt uit de reacties op Facebook. Ook via de mail ontving de redactie reacties op deze column en die willen we u niet onthouden.

In het opniniestuk "Tunnelvisie op Spijkenisserbrug", beschuldigt 'verontruste burger' Alfred Blokhuizen lokale politici van misleiding, want "ze horen de feiten te kennen". Ik kan het met dat laatste alleen maar eens zijn. Jammer dat hij in de rest van het stuk aantoont zelf niet veel van de feiten te kennen, aldus een behoorlijk misleidend stuk proza afleverend.

Allereerst zou een Spijkenisser tunnel van niks naar nergens gaan. Rekenmeesters van de provincie hadden eraan gerekend en een tunnel zou van Halfweg tot Tussenwater lopen. Nou hoef je daar niet echt aan te rekenen, kijk naar de Botlektunnel en schuif die op tot bij Spijkenisse. Doe hetzelfde met de inritten en je zult zien dat die dan ongeveer van de kruising Schenkelweg – Groene Kruisweg, tot aan de kruising Aveling – Groene Kruisweg gaan lopen. Da's nog eens wat anders dan van niks naar nergens. En die zwaarbeladen vrachtwagens komen nu ook door de Botlektunnel.

Dan de kosten. Diezelfde rekenmeesters kwamen uit op €200 miljoen aanlegkosten en €20 miljoen onderhoud per jaar. Ter vergelijking, de Sluiskiltunnel, opgeleverd in 2015, kostte €210 miljoen. Maar dit was een (langere) boortunnel met veel aanvullende kustwerken en een afzinktunnel kan veel goedkoper. Onderhoud van de Sluiskiltunnel kostte in 2016 €1,5 miljoen (bron: jaarverslag Westerscheldetunnel). Dat scheelt dus €18,5 miljoen per jaar. Feiten?

En dat het 18 jaar kost om een tunnel te graven? Dat zou best kunnen, maar meneer Blokhuizen vertelt er niet bij dat minimaal 10 jaren daarvan voor rekening komen van clubs als die waar hij lid van is en die voor elk gekrenkt grassprietje naar de Raad van State stappen. Wederom de Sluiskiltunnel: gegund eind 2010, open medio 2015.

Maar hij heeft wel gelijk als hij zegt dat er al vaker naar een tunnel is gekeken. In mei 1975 verscheen de "Nota Vervanging Spijkenisserbrug" (te vinden op internet). Daarin staat dat een tunnel een te dure oplossing is omdat door het gereedkomen van de Botlektunnel de route via de Spijkenisserbrug "..in versterkte mate een uitsluitend lokaal karakter.." zou krijgen.

In 1968 had men ook al gerekend en geconcludeerd dat een tunnel slechts dan economisch te rechtvaardigen was bij een intensiteit van 50.000 motorvoertuigen per etmaal. In de jaren '70 lag de intensiteit op 20.000 voertuigen per etmaal (de brug was overbelast) en een toename (dus grotere brug of tunnel) werd niet wenselijk geacht. Exit tunnel.

Dus. Is een tunnel realistisch? Waarschijnlijk niet, daarover zijn we het wel met elkaar eens. Maar van zijn onderbouwing klopt weinig en daarmee voegt zijn bijdrage aan de discussie over mobiliteit op Voorne-Putten niets, noppes, nada toe. Jammer.

Peter Stroo    

  

Wat de heer Alfred Blokhuizen van GroenLinks in zijn column schrijft raakt KANT nog WAL. Politici moeten hun 'tunnelvisie' uit hun partijprogramma schrappen. Waar heeft hij het over? De Spijkenisserbrug vervangen voor een tunnel? Dit staat in ieder geval niet in het partijprogramma van de PVV-Nissewaard. In het partijprogramma van de PVV-Nissewaard wordt er wél over een tunnel gesproken als onderdeel van de snelweg A4-zuid, mét uiteraard een op- en afrit naar Spijkenisse. Dit plan (wat al notabene sinds 1961 bestaat) is de enige juiste én realistische oplossing voor de verkeersproblematiek rondom Spijkenisse/Nissewaard. De PVV is de enige partij in Nederland die lokaal, provinciaal en landelijk voor een zo snel mogelijke aanleg van de A4-zuid is!

Maar het is juist onder andere de partij van de heer Blokhuizen die de aanleg van de snelweg A4-zuid al jaren tegenwerkt. We staan dus als forenzen uit Nissewaard en omstreken al meer dan een halve eeuw in de file het milieu te verzieken, dankzij de multiculti hippies van GroenLinks. Dit is dus in werkelijkheid de feitelijke misleiding. Inderdaad GroenLinks heeft geen tunnelvisie, maar (erger nog) is visieloos en staat daarom in Nissewaard op 0-zetels!

Marco Tebrugge (Steunfractielid PVV-Nissewaard)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant