Vrachtwagens horen niet in de kern van Geervliet. Foto: Han de Kluijver.
Vrachtwagens horen niet in de kern van Geervliet. Foto: Han de Kluijver. Foto: Han de Kluijver

'Investeer in het behoud van kern Geervliet'

Actueel 680 keer gelezen

Bewoners van Geervliet willen dat er maatregelen genomen worden om het spitsverkeer door hun historische dorpskern te weren.

Deze wens hebben we voorgelegd aan de deelnemers van Tip Nissewaard. De meerderheid van de panelleden vindt dat de gemeente moet investeren in een oplossing op de historische kern te behouden. De oude kern van Geervliet, een Rijksbeschermd dorpsgezicht, is niet berekend op zoveel verkeer en zeker niet op zwaar verkeer.

Volgens één van de panelleden kan het probleem opgelost worden door de doorstroming ter hoogte van Geervliet aan te pakken. 'Tussen Spijkenisse en Geervliet is de Groene Kruisweg 2x2 baans. Daarna wordt dat de helft. Er ontstaat dus een fuik ter hoogte van Geervliet. De doorstroming is belabberd, mede als gevolg van de kruisingen met flitspalen en snelheidsbeperkingen op 50 km/h. Doe daar wat aan (i.o.m. provincie) en er is geen reden meer om te sluipen door Geervliet.' Een ander stelt voor de kern geheel autovrij te maken.

Ruim een derde is voorstander van het aanleggen van een ring of randweg. Het probleem is alleen waar leg je die aan? Ruimte om de brug bij Heenvliet te verbreden is er al niet of nauwelijks. Wat wel het overwegen waard is, is een andere aanrijdroute richting Toldijk: even voorbij Geervliet rechtsaf de Ringdijk op, die wel verbreed moeten worden. Ter hoogte van de Visserszijde moet dan een aansluiting gemaakt worden op de Toldijk. Daarnaast wordt voorgesteld om de Toldijk 30 km te maken. Omdat de Groene Kruisweg nu op delen 50 km is en de Toldijk 60 km, kiezen velen voor de Toldijk omdat die route sneller is. Ook wordt geopperd om alleen bewoners van Geervliet en Heenvliet gebruik te laten maken van de Toldijk. Dat kan door middel van een verkeersbord 'verboden voor auto's' met een onderbord 'behalve inwoners Geervliet en Heenvliet.' Wel zal er regelmatig op gecontroleerd moeten worden, maar op de Drieendijk in Heenvliet en de Norddijk in Geervliet werkt die constructie naar tevredenheid.

Ruimschoots de helft van de panelleden is van mening dat door goed te handhaven het vrachtverkeer uit de kern van Geervliet geweerd kan worden. Daarnaast wordt voorgesteld om te werken met ontheffingen, bepaalde tijden waarop toegang mogelijk is en de aanleg van een distributiepunt aan de rand van het dorp. Ook een maximum gewicht en hoogte beperkende balken boven de weg worden als oplossing aangedragen.

Maatregelen zijn hard nodig, want zelfs één vrachtwagen per dag richt al schade aan. Volgens tellingen van de gemeente rijden er per dag negen vrachtwagens door Geervliet die er niet moeten zijn. Ook de koeriersdiensten kiezen vaak voor de Toldijk i.p.v. de Groene Kruisweg.

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant