Afbeelding
Foto: JK

Een brug te ver

Column 514 keer gelezen

Onlangs vond ik nog dat we in onze omgeving spekkoper zijn ten opzichte van Groningen, ik kom daar op terug. Want het blijft een gemodder van jewelste met de verbindingen tussen de Eilanden en elders. Ik was aanwezig destijds, toen Melanie Schultz, van de VVD, het plan voor de nieuwe Botlekbrug en de A15 presenteerde. Er was een model gebouwd met bewegende onderdelen en zij stelde door een duwtje het mechaniek in werking. Wellicht een voorbode van wat de werkelijke bouw zou gaan opleveren, want de brug op schaal liep vast en werkte niet meer. Met een Botlektunnel die vaak gestremd is en twee bruggen die om beurten haperen ben je toch maar mooi de klos als je in Nissewaard en verderop woont of werkt. Klagende hulpverleners zoals ambulance, politie en GGD kunnen niet meer dan het bij klagen laten want de bedenkers van de plannen omtrent de bruggen, tunnel en de A15 zijn overtuigd van hun gelijk. Je vraagt je af of de ontwerpers, vooral zij die de techniek ontwierpen, wel enige kennis van zaken hadden. Soms gaan noeste relais (magneet schakelaars) stukken langer mee dan de waaibomen printjes met bergen elektronica. Vooral dat laatste blijkt vaak de zwakke schakel te zijn. Waarom houden stokoude bruggen, zoals de oude Botlekbrug en de voormalige 'Hef' in Rotterdam met klappende en herrie makende schakelaars het vele tientallen jaren wel vol? Nederlanders zijn bruggenbouwers, een wereldwijde uitspraak, maar ik vrees dat we straks bekend staan als prutsers. Jammer dat ik geen 18 meer ben, donderdag hoop ik zelfs 17 te worden, want dan zou ik wel eens even in die schakelkasten willen snuffelen, maar ja,…
Maar even serieus, er ontstaan regelmatig zeer gevaarlijke situaties die kunnen escaleren als er geen goede verbindingen zijn. Snel ingrijpen lijkt me heel zinvol. Misschien tot het echt is opgelost maar een reddingsboot in de Oude Maas stationeren?
Reacties: jan@komawa.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant