Afbeelding
Bron: Bereikbaarheidsvisie

Is een tweede Hartelbrug de oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem?

Actueel 2.605 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en dus ook Nissewaard staat onder druk door het beperkte aantal oeververbindingen en de storingen waarmee die verbindingen te kampen hebben. Bruggen zitten aan hun maximale capaciteit.

Om Voorne-Putten een aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied te laten blijven, zal er iets aan die bereikbaarheid gedaan moeten worden.

Bereikbaarheidsvisie
Op verzoek van de gemeenten op Voorne-Putten is er door Goudappel Coffeng een regionale bereikbaarheidsvisie opgesteld, waarin de problematiek wordt omschreven en de oplossingen aan de orde komen.

Blankenburgverbinding
De aanleg van de Blankenburgverbinding, die in 2024 klaar moet zijn en het traject A4 Delft-Rotterdam zorgen voor een goede bereikbaarheid van het Westland en de regio Den Haag. Volgens de bereikbaarheidsvisie wordt de strategische positie van Voorne-Putten daarmee vergroot. Of deze tunnel inderdaad zorgt voor een ontlasting van de A15 moet nog bezien worden. Het is immers een toltunnel en alles valt of staat met het tarief en of de tunnel in de toekomst gratis wordt. De Beneluxtunnel is immers ook begonnen als toltunnel. Na afbetaling werd de tol afgeschaft; de Kiltunnel is inmiddels afgelost maar er moet nog altijd tol betaald worden om het onderhoud te financieren. Hierdoor verwerkt de Kiltunnel slechts 10.000 passanten per etmaal.

Aansluiting op A15 en N57
De Harmsenbrug is de verbinding vanaf de A15 naar de de Zeeuwse Eilanden. Nu is er al structureel sprake van filevorming, en die files zullen niet korter worden zodra de Blankenburgtunnel er ligt. Zeker niet als op de N57 de doorstroming niet verbetert. Deze weg kent slechts één rijbaan per rijrichting en een groot aantal gelijkvloerse kruisingen. Een toename van het verkeer betekent dat de N57 tussen de Groene Kruisweg en de Haringvlietdam verdubbeld moet gaan worden.

Hartelkruis/Botlektunnel
Uit het vorig jaar afgeronde MIRT-onderzoek komt naar voren dat de Botlektunnel een aandachtspunt is. Ongevallen in en bij de tunnel hebben een effect op de aansluiting met het Hartelkruis. Hier staat al vrijwel dagelijks file en ook die verdwijnt niet met het realiseren van de Blankenbrugtunnel.

Toekomstige bereikbaarheid
Onderzoek laat zien dat een incident op de Botlekbrug leidt tot grote extra verkeersstromen over zowel de Spijkenisserbrug als de Hartelbrug. Het onderliggende wegennet kan dat niet opvangen; in de avondspits leidt dat zelfs tot files tot de Beneluxtunnel. Dat laatste geldt ook als er iets aan de hand is met de Hartelbrug. In de ochtendspits is er extra druk op de Spijkenisserbrug en de Harmsenbrug. Een storing van de Spijkenisserbrug leidt 's morgens tot problemen op de Hartelbrug en de Aveling, in de avondspits tot het bijna onbereikbaar zijn van een groot deel van Voorne-Putten. 

Extra oeververbinding
Een van de oplossingen is het aanleggen van een extra oeververbinding aan de noordzijde van Voorne-Putten. De bestaande oeververbindingen en aansluitingen worden met een tweede oeververbinding ontlast waardoor de bereikbaarheid verbetert

Tweede Hartelbrug
Een van de twee in het rapport genoemde hoofdoplossingen is de aanleg van een oeververbinding tussen de N218 en de A15, de Welplaatverbinding, in de volksmond de Tweede Hartelbrug genoemd. Deze verbinding zou volgens het onderzoek een positief effect hebben op de Hartelbrug en de Spijkenisserbrug, waardoor Voorne-Putten beter bereikbaar is. Dat kan bedrijven lokken en arbeidsplaatsen opleveren. Er zijn drie locaties aangegeven waar de brug zou kunnen worden aangelegd: in het verlengde van de Kanaalweg, tussen Zwartewaal en Heenvliet, tussen Heenvliet en Geervliet, tussen de Bernisse en de toekomstige voetbalvelden en tussen Geervliet en de Hartelbrug.

Nadere studie
De gemeenten op Voorne-Putten pleiten voor een spoedige start van de nadere studie naar de Tweede Hartelbrug zodat ze ook weten welke andere maatregelen genomen moeten worden. Zo is het kruispunt met de Kanaalweg Westzijde een knelpunt dat aangepakt moet worden en in samenhang daarmee de N218 tussen het Kanaal door Voorne en Geervliet. Deze weg kan in de huidige vorm het verkeer al niet aan, laat staan als er een tweede Hartelbrug wordt aangelegd.  In dat onderzoek zal ook gekeken moeten worden naar de effecten van een geblokkeerde A15 op het onderliggende wegennet. Als er nu iets gebeurt in de richting van Rotterdam, staat het verkeer tot aan Rozenburg vast. Wat als er een tweede Hartelbrug ligt? Kan het verkeer dan wel naar Spijkenisse of staat dan de Groene Kruisweg vast? Voor Nissewaard betekent dit dat de verkeersdruk komt te liggen op de kruising met de Hartelbrug, waar het nu al erg druk is.

A4-Zuid
De tweede oeververbinding is de A4-Zuid, die Rotterdam met Antwerpen met Antwerpen verbindt. Deze weg zou volgens de rapportage van Goudappel Coffeng een aanzuigende werking hebben op het verkeer vanuit het zuiden met een grotere druk op de Benelux-corridor tot gevolg. De Hartel- en Spijkenisserbrug worden wel ontlast, maar de aansluiting op de A4-Zuid is te slecht bereikbaar voor verkeer uit of naar het westelijke en middendeel van het eiland. De aanleg van dit deel van de A4 is een lange termijn kwestie, d.w.z. pas na 2030. Er zal nog heel wat onderzoek gedaan moeten worden, waarbij er ook gekeken moet worden naar een aansluiting bij Spijkenisse en het vormgeven van de aansluitende wegen. Vanuit de onderzoekers is er twijfel over een aansluiting op de A4-Zuid bij Maaswijk. 'Het is nog maar de vraag of het technisch mogelijk is gezien de veiligheidsnormen'.  De Maaswijkweg is echter indertijd aangelegd met in het achterhoofd de aanleg van de A4-Zuid. En nu Barendrecht en de Hoeksche Waard niet langer met de hakken in het zand staan, is het goed om de lobby te versterken. Ook stelt de rapporteur dat de A4-Zuid enkel regionale effecten heeft en de Spijkenisserbrug ontlast.

Het lijkt erop dat de gemeenten de voorkeur geven aan een tweede Hartelbrug, omdat die effectiever is voor Voorne-Putten. Bij de politiek heerst het gevoel dat door in te zetten op die brug, de kans verkleind wordt dat de A4Zuid verkleind wordt. Zelfs over een gedeeltelijke aanleg kan niet gesproken worden. Door echter het deel aan te leggen tussen het Beneluxplein en Spijkenisse, wordt de A15 al een stuk ontlast.

A4-Zuid als deeltraject
Onderbelicht in het rapport is het alternatief. Het aanleggen van de A4-Zuid als deeltraject tot aan Spijkenisse vanaf het Beneluxknooppunt. Dit kan een betere alternatief zijn voor de tweede Hartel verbinding. Met de aanleg van het deeltraject wordt toekomst gericht geïnvesteerd. Het ontlast de verkeersdruk in de Botlektunnel en vooral de Spijkernisserbrug en het verkeer door Hoogvliet. Hiermee wordt gelijk de voor Nissewaard optimale verbinding gecreëerd. Het zorgt voor een derde verbinding.

Eerst de korte termijn
Een extra oeververbinding ligt er niet op korte termijn, over de aanleg van de complete A4-Zuid maar te zwijgen. Toch moet er iets gedaan worden. Een van de voorgestelde maatregelen is het geven van betere reisinformatie via navigatiesystemen, dripss en apps. Deze informatie moet de automobilist verleiden de Botlekbrug over te gaan i.p.v. te kiezen voor de tunnel.

Een andere maatregel die geopperd wordt, is het afkruisen van de verbinding naar de A15, zodat iedereen gedwongen wordt over de Botlekbrug te rijden. Alleen bij brugopeningen gaat die verbinding open om zo de ontstane file op te laten lossen.

Aveling-Schenkelweg
In de bereikbaarheidsvisie wordt ook gesproken over het aanpakken van de Aveling. Hier zou het aantal rijstroken verdubbeld moeten worden. Hoogvliet is echter geen voorstander van vergroting van de verkeerscapaciteit en heeft juist in het verleden een rijstrook veranderd in een busbaan. Mochten de maatregelen op de Aveling uitgevoerd worden, dan ontstaat er een nieuw knelpunt bij de kruising van de Groene Kruisweg met de Schenkelweg. Hier zou dan in westelijke richting een tweede baan rechtdoor moeten komen, die tevens het verkeer kan opvangen na een brugopening. De kans dat de gemeente Rotterdam achter deze uitbreiding gaat staan is nihil. Het zou leiden tot meer verkeer door Hoogvliet, waardoor de milieudoelstelling van Rotterdam negatief worden beïnvloed.

Haast
Er moet duidelijk haast gemaakt worden gezien de plannen van Rijkswaterstaat om de komende jaren groot onderhoud te plegen aan de tunnels en bruggen. Zo staat de renovatie van de Spijkenisserbrug gepland voor de periode 2020-2024 en vindt tussen 2022 en 2028 groot onderhoud plaats aan de Botlektunnel en zal het verkeer gebruik moeten maken van de Botlekbrug. De Blankenbrugverbinding is immers pas in 2024 klaar en de Harmsenbrug wordt pas in 2028 aangepakt.

Het college van Nissewaard zet in op een extra oeververbinding en een complete A4-Zuid, maar er moet wel financiering gezocht worden.  Het spaarvarken van het ministerie heeft tot zeker 2030 geen geld voor de A4-Zuid en ook voor een extra oeververbinding zal diep in de buidel getast moeten worden door gemeenten en provincie. Gemiste kans blijft het ontbreken van het alternatief, het deeltraject A4-Zuid. Want de vraag blijft, wat is het beste voor Nissewaard?

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant