De fabricage van de kabelwielen in China ( Foto: H. Hegmann)
De fabricage van de kabelwielen in China ( Foto: H. Hegmann)

Dit weekend vervanging omloopwiel Nieuwe Botlekbrug

Verkeer 887 keer gelezen

Vanaf zaterdagochtend 21 januari 02.00 uur tot zondagochtend 22 januari 05.00 uur gaat Rijkswaterstaat een omloopwiel van de Nieuwe Botlekbrug vervangen. Voor de vervanging van het omloopwiel wordt een mobiele 300-tonskraan  ingezet.

Om de brug na het vervangen van het omloopwiel weer goed  in bedrijf te kunnen nemen is het noodzakelijk een aantal functioneringstesten uit te voeren.  Tijdens de werkzaamheden en deze  testen is de Botlekbrug van zaterdagavond 21 januari 22:00 uur tot zondagochtend 22 januari 05:00 uur volledig gestremd voor het wegverkeer.

Omleidingen
Verkeer vanuit Hoogvliet richting Maasvlakte en vanuit de Maasvlakte naar Hoogvliet wordt omgeleid via de Spijkenisserbrug, Doorgaand verkeer kan gebruik maken van de Botlektunnel. De omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden en dynamische route-informatie aangegeven.

Gevaarlijke stoffen
Vervoerders van routeplichtige gevaarlijke stoffen worden tijdens de stremming van de Nieuwe Botlekbrug van zaterdagnacht op zondagochtend omgeleid via de eilandenroute. Voor niet routeplichtige gevaarlijke stoffen geldt deze route als adviesroute. De omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden en dynamische routeinformatie panelen aangegeven.

Gevolgen voor (hoge) scheepvaart
Tijdens de werkzaamheden (van zaterdagochtend 02:00 uur tot zondagochtend 05:00 uur) is de vaarweg niet beschikbaar voor de hoge scheepvaart omdat de hijskraan zich op het westelijk hefdeel van de brug bevindt. De vaarweg blijft wel beschikbaar voor de lage scheepvaart (< 14 m).  Maar tijdens het uitvoeren van de hijswerkzaamheden zelf en tijdens de functioneringstesten  zal de lage scheepvaart moeten wachten tot deze werkzaamheden zijn afgerond. Scheepvaart kan voor meer details terecht bij het Bericht Aan de Scheepvaart (BAS) op www.vaarweginformatie.nl.

Onderzoek
In 2016 was er een mechanische storing in een van de lagers van de acht omloopwielen op de middenpijler van de brug. Toen is een omloopwiel, dat op circa 50 meter hoogte zit, verwijderd om de exacte oorzaak te achterhalen. Dit onderzoek loopt nog en concentreert zich op de lagers van de omloopwielen die regelmatig gemonitord worden. Naar aanleiding van deze monitoring heeft Rijkswaterstaat eind vorig jaar evenals nu al een omloopwiel vervangen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant