Afbeelding

Beetje sneeuw

Column 183 keer gelezen

In deze tijd, met sneeuw, ijzel en mist, moet ik altijd denken aan de filmpjes die je op internet kunt vinden en waar treinen in ongerept gebied door metershoge sneeuwlagen scheuren. Sneeuw, regen, storm of orkanen maakt niet uit, ze stampen er dwars doorheen. Dan vraag ik me af of onze treinen wellicht op speelgoedwieltjes rijden of dat ze gewoon te licht zijn gemaakt om energie te besparen. Vroeger werden treinen extra zwaar gemaakt om ontsporen tegen te gaan, tegenwoordig slopen ze de plee er uit om gewicht te besparen! In de herfst vallen ze stil door blaadjes op de rails, die bruine dingetjes zijn slechts 0,1 millimeter dik. De zomer zorgt voor verzakte bovenleiding en kromme rails en de winter zorgt voor een laagje sneeuw, waardoor er geen goed contact meer is met de 'aarding' van de spoorstaven. Kortom allemaal het gevolg van te lichte voertuigen en niet te vergeten de veel kleinere wielen. Net als bij de moderne autopedjes, kleine wieltjes zorgen voor ellende, menig kindersnoetje is beschadigd door die ondingen die nog geen hobbelige tegel kunnen trotseren. Geef mij de grotere wielen met luchtbanden maar, daar kon je zelfs mee door het weiland. Maar ja, een trein is geen trein meer, het is meer een beschuitbus op wielen met zoveel mogelijk stoelen om hoge inkomsten te genereren. De oude 'hondenkop' van de NS, dat waren nog eens bakken, alles was er zwaar aan, zelfs de gietijzeren asbakken. Toen konden treinen vrijwel niet ontsporen en reden zomer en winter gewoon door. Tja, techniek, het gaat maar door, er kan steeds meer, maar helaas maar erg kort. Misschien moeten treinenbouwers eens in de liftenwereld gaan kijken, daar weten ze wat meer af van veiligheid en degelijkheid. Als dan meteen de monteurs van de 'nieuwe' Botlekbrug, die vorige week voor de 81ste keer stuk ging, meegaan, dan gaat dat ding misschien eindelijk eens goed werken.

Reacties: jk@ hoogvliet.org

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant