De brug waarmee de oproep van Nissewaard Lokaal startte.  Foto: R. Manders
De brug waarmee de oproep van Nissewaard Lokaal startte. Foto: R. Manders

Nissewaard Lokaal presenteert rapport wijkonderhoud

Politiek 100 keer gelezen

Spijkenisse - Er hebben zich meerdere ongevallen voorgedaan als gevolg van de slechte kwaliteit van voet- en fietspaden in Spijkenisse. Dat concludeert Nissewaard Lokaal na het bundelen van alle binnengekomen klachten. Opmerkelijk genoeg kwam er geen enkele klacht binnen uit de dorpen van de voormalige gemeente Bernisse. De partij riep inwoners op om klachten bij de partij te melden. In totaal verzamelde de partij 120 klachten. Deze kwamen binnen per mail, maar werden ook gevonden op de Facebookpagina's van diverse lokale nieuwssites.

Twintig mensen gaven aan een ongeval te hebben gehad als gevolg van het slechte onderhoud. In een aantal gevallen leidde dat tot de inzet van hulpdiensten. Nog eens drie mensen claimden schade aan hun voertuig te hebben ondervonden als gevolg van het wegdek. Twintig mensen beklagen zich erover bij de gemeente een klacht te hebben ingediend over het gebrekkig onderhoud, maar niets meer van de gemeente te hebben vernomen. Bij een aantal mensen is de klacht afgewezen. Soms is de gemeente wel komen kijken, maar daarna bleef het vanuit de zijde van de gemeente stil. In sommige gevallen moesten inwoners na een jaar zelf opnieuw navragen wat de staat was van hun klacht.

Niet serieus
Het meest opvallende was een klacht uit de Schenkel. Een inwoner meldde daar een gevaarlijke situatie, nadat de vader van deze persoon een ongeluk heeft gehad nabij de Rijnlaan. De gemeente had toegezegd om direct iemand te sturen om het probleem te verhelpen. Een jaar later blijkt er niets aan gedaan te zijn en hebben de bewoners niets meer gehoord. Ze voelen zich niet serieus genomen met hun klacht. Bij een inwoner uit Waterland arriveerde een ambulance twee keer te laat. Ze konden het huisnummer niet vinden door slechte bewegwijzering. De eerste keer duurde het 32 minuten, de tweede keer 24 minuten voor de hulpdiensten arriveerden. Ook hier liet de gemeente het afweten na klachten. "Onacceptabel", reageert Nissewaard Lokaal.

Wijkonderhoud
Nissewaard Lokaal heeft een rapport opgesteld, "Wijkonderhoud Nissewaard", waarin alle klachten zijn verzameld. De partij heeft het rapport deze week toegestuurd aan wethouder en gemeenteraad. Nissewaard Lokaal hoopt een discussie aan te gaan om de huidige situatie te verbeteren. Daarom draagt de partij een aantal verbeterpunten aan.

Verbeteren
Het belangrijkste is om de communicatie met inwoners te verbeteren. Volgens de partij moet de gemeente aan verwachtingsmanagement gaan doen en afspraken om terug te komen op meldingen nakomen. Daarnaast moet de gemeente klachten van inwoners serieus gaan nemen. "Inwoners zijn toch de ogen en oren in de wijk," stelt de partij. Bovendien moet er meer rekening worden gehouden met de groei van diverse mobiliteitsmiddelen. Een norm die in theorie is vastgesteld voor fietsers of voetgangers hoeft in de praktijk niet te voldoen voor scoootmobielen of rollatoren


Klik hier voor het rapport : PDF bestand

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant