Winter op station Rotterdam. Foto: Prorail.
Winter op station Rotterdam. Foto: Prorail.

Van herfst naar winter

Verkeer 156 keer gelezen

Net als op de weg (files) of in de lucht (geannuleerde vluchten) kan sneeuw, strenge vorst en storm ook treinreizigers overlast geven.

NS en ProRail zetten bij extra storingen aan treinen en wissels komende winter een aangepaste dienstregeling in. Minder treinen betekent meer ruimte om storingen op te vangen en reizigers een betrouwbaarder en voorspelbaarder reis aan te bieden.

Alert op ijzel
Vorige winter ondervonden reizigers op het spoor last van ijzel en rijp op de bovenleiding. Helaas bestaat er geen middel om overlast van ijzel en rijp te voorkomen. Wel zijn er nu duidelijke criteria ontwikkeld voor ijzel en rijp, zodat NS en ProRail beter weten wanneer de kans op ijzel en rijp verhoogd is. Als het nodig is gaan ze samen met de vervoerders vaker preventief lege treinen laten rijden om te voorkomen dat ijzel of rijp overlast geeft voor reizigers.

Kwetsbaar
Ondanks alle maatregelen blijft het spoor kwetsbaar in de winter. Door de grote drukte op het Nederlandse spoor (meer dan 5.000 NS-treinritten per dag) zijn storingen als gevolg van winterweer in Nederland helaas sneller merkbaar voor reizigers. Een aangepaste dienstregeling met minder treinen geeft lucht in de dienstregeling om storingen beter op te vangen en reizigers een betrouwbaardere reis te bieden.

Meer grip voor reizigers
Dankzij hulpmiddelen als de sms-alert en de Reisplanner Xtra krijgen reizigers meer grip op hun reis en worden zij een dag van te voren al actief geïnformeerd als de dienstregeling wordt aangepast. Naast de landelijk aangepaste dienstregeling kunnen NS en ProRail komende winter op basis van weersvooruitzichten ook op één of enkele regionale trajecten de dienstregeling aanpassen indien nodig.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant