Afbeelding

Waarom ‘De Verkeersonderneming’?

Column 152 keer gelezen

Het kabinet heeft al jaren geleden in kaart gebracht waar in Nederland de knelpunten ontstaan in de doorstroming van het verkeer. Als gevolg daarvan zijn er tien regio's benoemd waar het Rijk en het bedrijfsleven samenwerken om de bereikbaarheid over weg, water en spoor te verbeteren. Soms met uitbreiding van de infrastructuur, maar vooral door het bedenken van slimme oplossingen voor de huidige logistiek. Dit landelijke project heet 'Beter Benutten'. Eén van de belangrijkste doelstellingen is het verminderen van de files.

Voor specifiek de regio Rotterdam hebben de Metropoolregio, het Havenbedrijf, Rijkswaterstaat en de Gemeente Rotterdam zeven jaar geleden een samenwerkingsverband opgericht: 'De Verkeersonderneming'. Door een adequate aanpak zijn in de regio Rijnmond per dag al ruim 14.000 minder ritten tijdens de spits gerealiseerd.

Maar er kan meer. Denk aan collectief vervoer van goederen. Welke goederen komen er een bedrijventerrein op en welke goederen gaan eruit? Kan dat slimmer en beter? Ook het personenvervoer kan efficiënter. 60% van onze beroepsbevolking werkt buiten Voorne-Putten. 35% pendelt dagelijks naar Rotterdam. Veelal is de Rotterdamse Haven hun bestemming. Collectief vervoer naar de Europoort en de Maasvlakte is reeds een feit, maar dat kan verder worden uitgebouwd. Wellicht zijn er ook slimme aanvullende vervoersoplossingen denkbaar.

Om dit verder uit te diepen is het "Vervolgprogramma Beter Benutten" van start gegaan met een specifieke gebiedsaanpak. Zo werkt 'De Verkeersonderneming' met vijf gebiedsteams; voor Rotterdam-Centrum, Noordwest, Noordoost, Zuidwest en Zuidoost. In elk gebied is een gebiedsregisseur aangesteld, die samen met een team van specialisten werkt aan het beter benutten van de infrastructuur. Voorne-Putten, Goeree Overflakkee en de Rotterdamse Haven vallen onder het gebied Rotterdam Zuidwest. Een groep van ingenieurs en specialisten op het gebied van mobiliteit kijken naar hoe het vervoer van mensen en goederen in deze regio beter en handiger kan. Bereikbaarheid en ontsluiting blijven immers voor deze regio van cruciaal belang. Hoe we inhoudelijk ook denken over de toekomst van belangrijke thema's, zoals wonen, werken, leren en verkeren; alles staat of valt met een goed bereik en ontsluiting van onze regio.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant