Afbeelding

Wat gebeurt er op internet in 60 seconden?

Algemeen 108 keer gelezen

Op 22 t/m 26 september vond in Rotterdam de Social Media Week plaats. Deze conferentie is erop gericht mensen en bedrijven te laten zien hoe ze meer kunnen bereiken in een, zoals ze het zelf noemen, hyper-connected world.

Om dit doel te bereiken, vonden er onder meer allerlei workshops, masterclasses en presentaties plaats. De Social Media Week is een evenement dat wereldwijd in verschillende steden georganiseerd wordt. Het thema van het evenement luidde dit jaar: The Future of Now. Initiatiefnemer Maarten Reijgersberg: "Technologische groei gaat niet geleidelijk. Niet meer. Dat is ingewikkeld en daar moeten we mee leren omgaan. Social Media Week is een wake-up call. Want de toekomst is al begonnen, het is nú.”

Dat de ontwikkelingen op het internet razendsnel gaan, blijkt ook uit een onderzoek van Qmee. Dit bedrijf ging na wat er eigenlijk in één minuut allemaal gebeurt op het web. Dit deed Qmee zowel in 2013 als in 2014, waardoor de statistieken ons ook kunnen vertellen wat er in een jaar tijd allemaal veranderd is.

Eén minuut in statistieken
In 60 seconden gebeurt er veel op het internet, heel veel. Hoewel we allemaal weten hoe groot de rol van internet is en dat het wereldwijd door ontzettend veel mensen gebruikt wordt, is het fascinerend om de precieze statistieken te kunnen zien. Zo blijkt uit de infographic met onderzoeksresultaten van 2014 onder meer dat er in één minuut maar liefst 293.000 statusupdates op Facebook gepost worden, meer dan 5 miljoen YouTube-video´s worden bekeken en 67.000 foto´s op Instagram worden geplaatst.

Gezien de snelheid waarmee de technologie voort raast, is het niet verbazend dat er verschuivingen plaatsvinden in de populariteit van bepaalde online kanalen. Uit een vergelijking tussen de statistieken van 2014 en die van 2013 komen dan ook een aantal grote veranderingen naar voren. Zo is het aantal e-mails dat per minuut verstuurd wordt drastisch verminderd. Waar men in 2013 nog 204 miljoen e-mails per minuut stuurde, zijn dat er nu nog ´slechts` 138,8 miljoen. De populariteit van Google blijkt juist te zijn gestegen. Vorig jaar werden in 60 seconden gemiddeld 2 miljoen zoekopdrachten gegeven en dit jaar zijn dat er 2,66 miljoen. Daarnaast is het gebruik van Twitter, Snapchat en Wordpress toegenomen.

Nieuwe websites
Het onderzoek van Qmee richtte zich niet alleen op kanalen als Facebook, Twitter en Google. In de infographics komen ook meer algemene cijfers naar voren, zoals het aantal nieuwe internetdomeinen dat geregistreerd wordt en het aantal nieuwe websites dat per minuut aangemaakt wordt. De cijfers in deze beide categorieën zijn dit jaar nog net zo hoog als vorig jaar. Zowel in 2013 als in 2014 kwamen er iedere minuut 571 nieuwe websites bij. Dit hoge aantal heeft waarschijnlijk onder meer te maken met het feit dat het bouwen van een eigen website tegenwoordig niet moeilijk meer hoeft te zijn. Bij bedrijven zoals Strato kun je bijvoorbeeld een volledig pakket aanschaffen, waarmee je ook zonder veel technische kennis een website kunt maken.

Wilt u zelf graag meer leren over social media of een ander ICT-onderwerp? Wanneer u lid bent van de bibliotheek, kunt u gratis online cursussen rondom deze thema´s volgen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant