Afbeelding

Hartpatiënten: Heropening cardiologie valse start

Actueel 79 keer gelezen

Spijkenisse - ‘Een valse start’. Zo noemt Hartpatiënten Nederland de aangekondigde gefaseerde ,,heropening'' van de afdeling cardiologie in Spijkenisse op zijn website. ‘Want de patiënt is niet geraadpleegd. En het vertrouwen van de patiënt is weg’. Hieronder leest u de reactie van de Stichting Hartpatiënten Nederland op de voorgenomen heropening van de afdeling cardiologie in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis.

Met de, wat genoemd wordt “heropening” van de afdeling cardiologie, heeft het ziekenhuis het vertrouwen van de patiënt niet terug. Het gaat immers om slechts één dag per week en twee voor patiënten wildvreemde cardiologen. Aangenomen mag worden dat beide cardiologen maandag de tijd zullen verdrijven met computerspelletjes of het bestuderen van de vingernagels, want de patiënt zal wegblijven. Opnieuw neemt het ziekenhuis beslissingen zonder de patiënt gehoord te hebben. De patiënt wordt door dit ziekenhuis volledig buitengesloten. En dat terwijl dit ziekenhuis – zoals élk ziekenhuis – het van de patiënt moet hebben! Raden van Bestuur vergeten vaak dat ziekenhuizen instellingen zijn waar alles om de patiënt draait. Dit is een typisch voorbeeld waar niet het patiënten belang, maar een financieel belang voorop staat.

Vertrouwen is waar alles om draait. Het ziekenhuis heeft er de afgelopen jaren werkelijk alles aan gedaan om het vertrouwen van de patiënt te frustreren. Het feit dat IGZ en NVVC voldoende vertrouwen in het ziekenhuis stellen om de afdeling cardiologie weer voor een dag te openen, zegt de patiënt helemaal niets. Iedere patiënt maakt zijn of haar eigen afweging op basis van eigen ervaringen. En die zijn vaak ten hemel schrijdend. Zo'n 150 patiënten hebben bij ons inmiddels een klacht neergelegd tegen het ziekenhuis. Zo'n aantal spreekt boekdelen.

Wat heeft het ziekenhuis gedaan om het vertrouwen van de patiënt te herwinnen? Helemaal niets. De Raad van Bestuur praat met andere golfclubvriendjes, en verwerft daar instemming. De patiënt wordt vergeten.

Wie zijn de nieuwe cardiologen? Dat is een vraag die wij ons stellen, zoals elke patiënt die zich zal stellen. En: wat heb ik aan een cardioloog die maar een dagdeel beschikbaar is voor talloze patiënten? Een nieuwe cardioloog zal zich eerst in de dossiers moeten verdiepen. De patiënt moet een vertrouwensrelatie hebben met zijn of haar cardioloog, en die relatie ontbreekt. En blijkbaar zitten deze cardiologen ruim in de tijd, dat ze hiervoor tijd kunnen vrijmaken.
Intussen weigert de Raad van Bestuur met ons als belangenorganisatie van hartpatiënten te praten over inhoudelijke zaken. Zo'n gesprek is essentieel voor het kunnen uitspreken van vertrouwen. Kortom: opnieuw een misser van dit ziekenhuis!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant