Afbeelding

Nutri-Score op steeds meer producten in de supermarkt

Algemeen 425 keer gelezen

Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Zo kiezen bijna alle supermarkten met hun huismerken voor Nutri-Score. Vandaag start het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met een betere samenstelling. 

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is één van de hulpmiddelen om mensen te helpen betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score moeten zij op elk product van hun merk een Nutri-Score zetten. Na registratie hebben ze hiervoor 24 maanden de tijd. Bijna alle supermarkten zijn gestart met het gebruik van Nutri-Score voor hun huismerken.

Zo gebruik jij Nutri-Score
Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel tijdens het boodschappen doen. En kies je makkelijker voor het product met een betere samenstelling. Dat is vooral handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Zoals sauzen, frisdranken, koeken, pizza’s en snacks.

De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. De score is aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of het product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten. Je vergelijkt dus ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan dezelfde soort producten met een donkeroranje E.

De Nutri-Score zegt dus niet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

Dit is hoe Nutri-Score werkt
De Nutri-Score wordt per product bepaald met een speciale berekening (algoritme). Producten krijgen een hogere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een lagere score door energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een donkeroranje E.

In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling.

Over de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’
Goede uitleg over hoe je Nutri-Score gebruikt bij het boodschappen doen, is belangrijk. Daarom voert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de publiekscampagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. De campagne is onder andere te zien op tv, online, in kranten en magazines. Meer informatie vind je op nutriscore.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant