Afbeelding
Foto: PZH

Provincie beëindigt samenwerking met AquaSwets B.V.

Algemeen 662 keer gelezen

Het autoveer Maassluis-Rozenburg is sinds 4 oktober 2022 uit de vaart. In de afgelopen maanden hebben vervoerder AquaSwets B.V. en de provincie Zuid-Holland intensieve gesprekken gevoerd, met als doel een zo snel mogelijke oplossing voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg. Ondanks de inspanningen van beide partijen en de intentie om er met elkaar uit te komen, heeft de provincie moeten concluderen dat het niet mogelijk is om tot een oplossing te komen, die voldoende zekerheid biedt op een betrouwbare voortzetting van de veerdienst. Beëindiging van het contract met wederzijdse instemming is helaas ook niet haalbaar gebleken.

Vandaag (25 mei 2023) heeft AquaSwets B.V. medegedeeld faillissement te hebben aangevraagd en per direct haar dienstverlening te staken.

Tijdelijk vervangend vervoer
In samenwerking met de RET/RMC en de roeivereniging KRVE (Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht) is er vervangend vervoer georganiseerd, zie hiervoor onderstaande dienstregeling.

Vrijdag 26 mei
Tussen 06.00 en 15.00 vaart er een fiets-voetveer
Tussen 15.00 en 24.00 rijden er bussen

Zaterdag 27 mei
Tussen 06.00 en 09.00 vaart er een fiets-voetveer
Tussen 09.00 en 16.00 rijden er bussen
En tussen 16.00 en 24.00 vaart er weer een fiets-voetveer

Zondag 28, maandag 29 en dinsdag 30 mei
Tussen 06.00 en 24.00 vaart het fiets-voetveer

Noodvoorziening
De provincie Zuid-Holland heeft besloten de huidige samenwerking met AquaSwets eenzijdig te beëindigen. Hierdoor is het mogelijk om een noodvoorziening met een tijdelijke exploitant te organiseren. Dit proces is inmiddels gestart. De provincie heeft met Damen een partij gevonden die in principe bereid is het fiets/voetveer te continueren. Beide partijen zijn inmiddels in gesprek om afspraken te maken over een noodvoorziening. Damen is voornemens om voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg gebruik te maken van de waterbus Aqua Runner (of een vergelijkbaar fiets-voetveer). Dit fiets/voetveer, met een capaciteit van 130 passagiers, kan meerdere malen per uur worden ingezet aan beide zijden. Hierdoor kunnen er meer fietsers en voetgangers worden vervoerd dan met het huidige fiets/voetveer de Otter. De verwachting is dat Damen deze nooddienst op korte termijn kan starten.

Nieuwe Europese aanbesteding
Naast de tijdelijke gunning aan Damen bereidt de provincie een nieuwe Europese aanbestedingsprocedure voor. Hierover volgt op korte termijn een officiële aankondiging. De gedachte is om samen met o.a. de twee oevergemeenten en de Dorpsraad van Rozenburg te kijken wat voor een veerverbinding nodig is na de ingebruikname van de Blankenburgverbinding/Maasdeltatunnel.

Waarom heeft deze uitkomst zo lang op zich laten wachten?
AquaSwets B.V. is als exploitant en eigenaar van de veerponten verantwoordelijk voor de uitvoering van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. In eerste instantie leek het vooral te gaan om een technisch probleem met de veerponten, wat op te lossen is met reparaties. Gaandeweg werd duidelijk(er) dat AquaSwets B.V. ook niet over de financiële middelen beschikte om de veerponten op een betrouwbare manier in de vaart te brengen én te houden.

Dit maakte dat we als provincie onderzoek moesten doen naar welke maatregelen technisch zinvol, juridisch haalbaar en financieel effectief zouden zijn. Dat heeft tijd nodig en heeft geleid tot een aantal scenario’s die met de vervoerder onderhandeld en bestuurlijk overwogen dienden te worden. Ook dit proces van onderhandelen en bestuurlijke afstemming heeft de nodige tijd gekost.

Daarbij geldt dat de provincie eerder al extra financiële steun heeft verleend aan AquaSwets B.V.. Hierdoor waren er juridisch weinig tot geen mogelijkheden om nogmaals financieel bij te springen. Dit heeft te maken met staatssteun-bepalingen en het aanbestedingsrecht. Desondanks was de provincie bereid om vanwege het maatschappelijk belang ver te gaan, mits we financiële garanties zouden krijgen van de veerexploitant. We kunnen namelijk niet miljoenen extra aan gemeenschapsgeld uitgeven, zonder dat we daarbij ook de garantie krijgen dat de reparatie(s) echt worden uitgevoerd, het vervoer wordt opgestart en de veerpont(en) ook blijven varen. De gevraagde garanties werden niet verstrekt. Daar bovenop vroeg AquaSwets B.V. de provincie ook om garant te staan voor verdere ondernemingsrisico’s. Deze optelsom maakte het voor de provincie onmogelijk om tot een redelijke en juridisch haalbare oplossing te komen met de huidige exploitant.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant