Stans Goudsmit is kinderombudsman voor o.a. Nissewaard.
Stans Goudsmit is kinderombudsman voor o.a. Nissewaard. Foto: PR

Welke klachten behandelt ORR voor kinderen?

Algemeen 886 keer gelezen

Iedere maand krijg je een kijkje in de keuken van de kinderombudsman. Die bespreekt de onderwerpen waarvoor zij zich inzet en besteedt aandacht aan kinderrechten. De kinderombudsman maakt deel uit van Ombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR). Bij ORR behandelen ze klachten van inwoners uit Rotterdam, Albrandswaard, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Nissewaard en Voorne aan Zee.

Die klachten gaan over kinderen die in de knel raken, bijvoorbeeld doordat ze te lang moeten wachten op jeugdhulp. Ook komt het voor dat kinderen thuiszitten omdat er geen passende schoolplek voor hen is, of dat ze problemen ervaren met het leerlingenvervoer naar school. Daarnaast behandelen ze klachten die te maken hebben met het wijkteam, dat niet genoeg doet voor deze kinderen. Ze proberen deze signalen individueel op te lossen, als dat mogelijk is. Maar ze vragen ook aan de gemeente om structurele oplossingen te vinden, zodat andere kinderen niet in dezelfde problemen terechtkomen. Hieronder volgen twee voorbeelden van signalen die ze hebben opgepakt. Als je meer voorbeelden wilt, kun je deze ook online bekijken in het televisieprogramma OmbudsTV van Open Rotterdam en Rijnmond.

Het verhaal van Robin*
Hij werkt bij een belangenorganisatie die zich inzet voor asielzoekers en vluchtelingen in Nederland. Tijdens het werk valt het hem op dat er regelmatig asielzoekers aan de balie komen die aangeven dat zij een reprimande hebben gekregen van de leerplichtambtenaar. Dit is een officiële waarschuwing omdat hun kinderen niet of te weinig naar school gaan. De ouders begrijpen niet goed waarom ze hierop worden aangesproken, omdat ze vaak niet weten dat hun kinderen hier naar school kunnen.

De medewerker van ORR brengt dit signaal onder de aandacht van de gemeente. De gemeente waardeert het dat dit signaal met hen wordt gedeeld en is bereid om met Robin en zijn organisatie in gesprek te gaan. Samen kunnen ze de situatie in kaart brengen en kijken hoe dit probleem kan worden opgelost. ORR is erg verheugd over de totstandkoming van deze samenwerking.

Het verhaal van Mark*
Hij staat onder toezicht van JBRR. Zijn ouders zijn ontevreden over de samenwerking met zijn jeugdbeschermer. Het contact verloopt moeizaam, afspraken worden vergeten en ze krijgen vaak geen antwoord op hun vragen. Ze hebben dit probleem besproken met de jeugdbeschermer en diens manager, maar er is geen verbetering opgetreden. Daarom besluiten ze een klacht in te dienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van JBRR. Er heeft inmiddels een hoorzitting plaatsgevonden, maar Mark’s ouders wachten al enkele maanden op het oordeel van de klachtencommissie. Ze hebben besloten contact op te nemen met de kinderombudsman.

De kinderombudsman herkent het verhaal van Mark’s ouders, aangezien dit niet de eerste keer is dat ouders hierover klagen. Hoewel de beslistermijn van de klachtencommissie zes weken is, duurt het vaak maanden voordat er een oordeel wordt geveld. De kinderombudsman neemt contact op met de klachtencommissie om dit probleem op te lossen voor Mark. Er komen hierover meerdere klachten binnen bij ORR. Daarom spreekt de kinderombudsman de bestuurder van JBRR hierop aan. De bestuurder erkent het probleem en belooft extra mensen te zoeken ter ondersteuning van de klachtencommissie, zodat klachten tijdig kunnen worden afgehandeld. De kinderombudsman is blij met deze ontwikkeling en zal het aantal klachten hierover nauwlettend in de gaten houden.

Er zijn nog veel meer van dit soort verhalen. Sommige zijn eenvoudig op te lossen, terwijl andere complexer zijn. Vaak gaat het om emotionele kwesties die het hart raken.

Loop jij ook tegen problemen aan of heb je een oplossing voor deze problemen? Neem dan contact op met Ombudsman Rotterdam-Rijnmond via: 0800-0802 (Gratis en te bereiken op werkdagen tussen 09:00 en 12:30 uur), 06 58073580 (alleen WhatsApp) of info@orr.nl 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant