Afbeelding

Acute zorg draait niet alleen om aanrijtijden

Algemeen 984 keer gelezen

De hele zorgsector kraakt in zijn voegen omdat er onvoldoende personeel is. De werkdruk is hoog, personeel maakt overuren en draait vaak extra diensten. Toch is het niet allemaal kommer en kwel, zo bleek uit de presentatie van de Ambulancedienst Rotterdam-Rijnmond.

Bij de ambulancezorg zijn er 26 kwaliteitsnormen die een rol spelen. Een van die normen is de aanrijtijd.

Er wordt door diverse partijen gehamerd op de aanrijtijden. ‘We proberen nog altijd binnen 15 minuten bij een patiënt te zijn en in 90% van de ritten lukt dat ook’, geeft Arie Wijten aan, ‘maar in de tijd dat de betreffende norm werd opgesteld was er sprake van ambulancevervoer. De patiënt werd in de auto geschoven en naar het ziekenhuis gebracht. De huidige ambulance is een mini ziekenhuis op wielen met een hoogopgeleide verpleegkundige aan boord, die de prehospitale zorg verricht.’ In het geval dat een ziekenhuis de Spoedeisende hulp tijdelijk sluit omdat alle plekken bezet zijn, is de patiënt in de ambulance in goede handen. Alleen wacht er elders in de regio wel iemand op een ambulance. Gelukkig zijn er ook burgerhulpverleners en wordt ook vaak de brandweer ingeschakeld bij b.v. reanimaties. Dan moet er binnen 6 minuten gehandeld worden, net als bij bijv. een herseninfarct. Zo snel lukt het niet om een ambulance ter plaatse te krijgen. Met de opening van de nieuwe opkomstpost in Spijkenisse, zijn de ambulances wel beter te verspreiden over de regio, maar of die locatie invloed heeft op de aanrijtijden is nog niet bekend. De ambulance zijn overigens weinig op de post aanwezig. Per week worden er ca. 630 diensten van acht uur gereden. In 2021 was er sprake van een stijging van 9 à 10% en die stijging heeft zich in 2022 doorgezet. De reden voor de stijging is echter niet te verklaren.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant