Afbeelding

Openbare laadpaal in Zuid-Holland dichtstbij

Algemeen 10 keer gelezen

Wel elektrisch rijden, maar geen eigen laadpaal aan de muur? Dat hoeft in Zuid-Holland geen probleem te zijn. Publieke laadpunten zijn hier namelijk vaak relatief dichtbij. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Met name de gemeenten rondom de grote steden noteren een hoge ‘laadpaaldichtheid’. Gemeenten als Westvoorne, Goeree Overflakkee en Hoeksche Waard scoren wat minder, maar doen het landelijk gezien nog altijd bepaald niet slecht.

Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Daaruit blijkt dat EV-bezitters zonder eigen oprit - en dus zonder eigen laadpaal - het best af zijn in de Randstad. De afstand tot een publiek laadpunt is in Zuid-Holland gemiddeld 610 meter, net iets minder dan in Noord-Holland (630 meter) en Utrecht (640 meter). Ter vergelijking: inwoners van Drenthe moeten gemiddeld bijna vijf kilometer rijden voordat ze een publiek laadpunt tegenkomen. De Friese gemeente Dantumadiel komt zelfs tot bijna 22 kilometer.

Laadpaal in Westvoorne het verst weg
Vrijwel alle Zuid-Hollandse gemeenten noteren een ‘laadpaaldichtheid’ onder het landelijk gemiddelde van 1,5 kilometer. Enkel Westvoorne, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Molenlanden scoren iets hoger, al zijn de afstanden hier ook nog te overzien. In Den Haag hoef je het minst ver te rijden tot een openbaar laadpunt: gemiddeld 220 meter. In Rotterdam en Delft gaat het om respectievelijk 360 en 370 kilometer. Ook Capelle aan den IJssel, Leiderdorp, Leidschendam, Leiden, Rijswijk en Schiedam kennen een gemiddelde van minder dan een halve kilometer. In de gemeente Nissewaard bedraagt de afstand tot een publiek laadpunt gemiddeld 1.01 km.

Uit de krant

Uit de krant