Afbeelding

RWS toont maximumsnelheid

Actueel 76 keer gelezen

In juli beginnen de vakanties. Veel Nederlanders gaan met de auto op pad, tochtjes in eigen land of wat langer weg over de grens. Onderweg krijgen ze te maken met wisselende maximumsnelheden. Automobilisten die op de A1, A2, A4, A12 of de A15 rijden, komen vanaf deze vakantiemaand langs deze wegen hectometerbordjes met de snelheidsaanduiding van Rijkswaterstaat (RWS) tegen. Later dit jaar volgen de andere snelwegen.

Elke kilometer een hectometerbordje als ondersteuning
Een groot deel van de weggebruikers wil graag langs de weg vaker geïnformeerd worden over de maximumsnelheid. Als extra ondersteuning plaatst Rijkswaterstaat daarom hectometerbordjes met snelheidsaanduiding langs de weg. Eerst langs vijf grote doorgangsroutes, in het najaar volgen de andere snelwegen. Ze staan rechts van de weg en bij wegen met drie of meer rijstroken staan ze ook links. De ‘nieuwe’ hectometerborden zijn groter dan de huidige hectometerbordjes, zodat de snelheidsaanduiding goed te lezen is. Ze staan op elke hele kilometer.

Maximumsnelheid in Nederland
In Nederland is de maximumsnelheid 130 kilometer per uur. Op diverse snelwegen geldt een lagere snelheid. Dit heeft te maken met de verkeersveiligheid, denk aan snelwegen met scherpe bochten of korte afritten. Ook houden we rekening met omwonenden en hun leefomgeving. Vandaar dat ook op wegen langs bebouwing of natuur een lagere snelheid geldt. Zo blijven luchtvervuiling en geluidshinder binnen de milieunormen.

Overdag een andere snelheid dan ’s avonds en ‘s nachts
Als overdag een andere snelheid geldt dan ’s nachts, wordt dat op de borden aangegeven. Tussen zes uur ’s ochtends en zeven uur ’s avonds mag je de snelheid rijden die op het bord staat, dus 100 of 120. Dit wordt met een tijdvenster (6-19h) op de borden aangegeven. Buiten dit tijdvenster, dus tussen zeven uur ’s avonds en zes uur de volgende ochtend, is de maximumsnelheid dan 130 km/h. Het tijdvenster is voor alle autosnelwegen gelijk. Andere tijden en combinaties komen niet voor.

Hoe zit het eigenlijk in het buitenland?
In de meeste Europese landen is de maximumsnelheid 130 kilometer per uur, zoals in Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Denemarken en Griekenland. En in Duitsland hebben ze een adviessnelheid van 130 kilometer per uur. Maar net als in Nederland zijn er ook uitzonderingen vanwege veiligheid, natuur en bebouwing en soms, zoals in Frankrijk en Luxemburg, is de maximumsnelheid anders als het regent.

Van 100 naar 120 naar 130
Vroeger gold er in Nederland helemaal geen wettelijke maximumsnelheid. Een maximumsnelheid is pas in 1974 ingevoerd, namelijk 100 kilometer per uur. Tot die tijd was 100 km/uur ‘vrijwillig’. In 1988 werd de maximumsnelheid verhoogd naar 120 en in 2012 is dit verhoogd naar 130 km/uur.Ook voor de toekomst geldt: 130 km/h is de norm. Als er ruimte is vanuit het oogpunt van milieu en natuur en het kan vanwege de veiligheid, dan gaat de snelheid omhoog. Dit zorgt ervoor dat de trajecten waar je 130 km/h mag, steeds langer worden en het beeld op de snelwegen steeds eenduidiger wordt.

Van 200 auto’s naar 8 miljoen
In ons land ligt bijna 5.000 kilometer snelweg. Om precies te zijn 2.473 km enkele reis, dus eigenlijk 4.946 km als je beide kanten van de snelweg telt. De huidige A12 was de eerste snelweg van Nederland. Deze liep tussen Voorburg en Zoetermeer. Dit was in 1937. In 1900 reden slechts 200 auto’s in Nederland rond. In 1938, toen de snelwegen werden aangelegd, waren het er 90.000 en nu zijn het er zo’n 8 miljoen.

Extra aandacht voor de hectometerbordjes
Gedurende twee weken in juli wijst Kees de wegwerker van vanAnaarBeter via posters bij verzorgingsplaatsen, flyers bij tankstations en social media de weggebruikers op de nieuwe hectometerborden met snelheidsaanduiding.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant