Rechts op de foto is de Blankenberg te zien. Foto: Madeleine de Haas
Rechts op de foto is de Blankenberg te zien. Foto: Madeleine de Haas Foto: Madeleine de Haas.

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 255 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Kethelplein
Zodra de Blankenburgverbinding in 2024 geopend wordt, wijzigen de verkeersstromen bij het Kethelplein. Er komt een alternatief voor het verkeer dat van de zuidoever naar de noordoever moet en v.v.  In noordelijke richting verandert er weinig. De verkeersstromen van de Blankenburgverbinding en de Beneluxcorridor komen bij het Kethelplein bij elkaar en kiezen dan hun bestemmingsrichting op de A4 Delft-Schiedam. De A20 tussen Kleinpolderplein en het Terbregseplein wordt ontlast zodra de A13 op de A16 wordt aangesloten.

Blankenburgverbinding
De Blankenburgverbinding, de A24, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. Tussen deze twee rijkswegen krijgt het landschap een heel ander uiterlijk. Ter hoogte van Vlaardingen wordt de A20 tussen het Kethelplein en het toekomstige knooppunt Vlaardingen verbreed tot 2 x 3 rijstroken. Om te voorkomen dat de omgeving met meer geluid te maken krijgt, worden er verschillende maatregelen genomen, waaronder het plaatsen van een nieuw geluidscherm. Afgelopen weekend zijn tussen het Kethelplein en de oprit/afrit Maassluis tijdelijke geluidschermen geplaatst en zijn de portalen voor de nieuwe verkeerssystemen geïnstalleerd.

Verdiepte weg
De toe- en afritten op knooppunt Vlaardingen worden verdiept aangelegd. Ook de snelweg tot de Hollandtunnel wordt verdiept aangelegd. Deze weg bestaat uit 2 x 3 rijstroken en vluchtstroken. De tunnel ligt ter hoogte van de Zuidbuurt zo laag dat de Zuidbuurt, met bijbehorende watergangen op maaiveld, over de tunnel komt te liggen. Aan de zuidzijde komt de tunnel iets boven maaiveld te liggen. Ook het spoor richting Hoek van Holland v.v. wordt onderlangs gekruist.

Via de Maasdeltatunnel komt het verkeer op knooppunt Rozenburg terecht. Dit is een hoge aansluiting op de A15, waarvoor diverse verbindingswegen en uitvoegstroken worden aangelegd. Bestaande toe- en afritten worden aangepast, waarbij het vanuit Rozenburg-Centrum niet meer mogelijk is om richting de Maasvlakte te rijden.

Blankenberg
Het knooppunt wordt voor een deel aangelegd op een berg: de Blankenberg. Deze ‘berg’ wordt gebouwd met zand en grond die vrijkomt bij het ontgraven van de Maasdeltatunnel. Het wordt een compact knooppunt in de vorm van een halve ster met een ontwerpsnelheid van 80 kilometer per uur op de verbindingsbogen van en naar de Maasdeltatunnel.

Viaducten
Bij het aanleggen van knooppunt Rozenburg is het passen en meten. Het knooppunt ligt immers naast het havenindustrieel gebied, wat niet alleen inhoudt dat er diverse fabrieken gevestigd zijn, maar in de grond liggen diverse kabels- en leidingenstroken. Om die te beschermen worden er vier viaducten gebouwd met behulp van een tafelconstructie.  Ze vormen een begin of eindpunt van de vier verbindingsbogen. De aanleg van deze viaducten duurt tot volgend voorjaar.

Over de Trentweg komen twee nieuwe viaducten, naast het al bestaande viaduct.  Om deze viaducten te kunnen bouwen is er de afgelopen weken een tijdelijke constructie geplaatst, waar het viaduct op kan worden gebouwd. De steunpunten van die constructie staan aan de zijkanten van de Trentweg die daarom tot eind volgend jaar versmald is. In elke rijrichting is één rijstrook beschikbaar.

Fly-overs
Door gebruik te maken van de tafelconstructie, kan het verkeer gebruik blijven maken van de A15, terwijl de fly-overs worden aangelegd. De fly-over richting Rotterdam moet in de 2e helft van 2022 klaar zijn. De fly-overs vanuit Europoort richting de tunnel zijn in het voorjaar van 2023 klaar.

Open dag
Op 2 oktober zet Rijkswaterstaat de hekken van het bouwterrein van de Blankenburgverbinding open voor het publiek. Meer informatie over het programma is te vinden op www.blankenburgverbinding.nl.

Knooppunt Vlaardingen met boven aan de foto Het Scheur. Foto: RWS.
Een deel van de werkzaamheden bij Knooppunt Vlaardingen. Foto: Rijkswaterstaat.
Een van de fly-overs over de A15. Foto: Rijkswaterstaat.
Vier viaducten beschermen de kabels en leidingen. Foto: Rijkswaterstaat.
Knooppunt Vlaardingen. Foto: Rijkswaterstaat.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant