Het wordt steeds drukker op de weg.
Het wordt steeds drukker op de weg. Foto: Bereik Spijk

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 242 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Fileproblematiek
In 1937 werd in Nederland de eerste autosnelweg geopend. Het ging om de weg tussen Voorburg en Zoetermeer. Inmiddels telt ons land 38 snelwegen met een lengte van 2500 kilometer en zijn er plannen om er nog een aantal aan te leggen. Ook het autobezit neemt nog steeds toe. In 1900 waren dat er rond de 200, in 1938 90.000 en inmiddels staat de teller op meer dan acht miljoen auto’s. In 2011 was de verwachting dat het autoverkeer tot 2020 met 10 tot 35% zou groeien.

Veel auto’s zijn in het bezit van forenzen, mensen die niet werken in de plaats waar ze wonen. Een van de manieren om op hun werk te komen, is het gebruik van de auto. Door al die mobiliteit ontstaat het fileprobleem. De eerste bekende file in Nederland stond in 1955. Niet op een normale werkdag, zoals tegenwoordig, maar op Eerste Pinksterdag. De meeste files staan in de spits. Mensen gaat bijna tegelijk de deur uit, omdat een groot deel van de beroepsbevolking op vaste tijden op het werk moet zijn.

Het fileprobleem kost veel geld. Wegen die intensief gebruikt worden slijten. Spoorvorming en slijtage van het wegdek waardoor de afwatering slechter wordt, brengen de veiligheid van de automobilisten in gevaar. Om ongevallen te voorkomen, moet er dus regelmatig onderhoud plaatsvinden. De werkzaamheden kunnen echter weer files veroorzaken. Ongeveer 10% van de files wordt veroorzaakt door werkzaamheden waardoor maar een rijbaan beschikbaar is of automobilisten een omleiding moeten volgen.

Werknemers die in de file staan ergeren zich groen en geel omdat ze te laat op hun werk komen. In sommige gevallen houdt dat in dat er overgewerkt moet worden, om het werk af te krijgen. Werkgevers zijn daar niet blij mee, omdat zij het overwerk moeten uitbetalen. Om toch op tijd te komen, zijn er altijd mensen die over de vluchtstrook proberen te rijden om zich er dan een paar auto’s verder weer tussen te proppen. Hierdoor kunnen aanrijdingen ontstaan. Bij 15% van de files is een ongeval de oorzaak. Bij een ongeluk wordt vaak de gehele weg afgesloten uit veiligheidsoogpunt. Hierdoor, vooral als het ongeluk in de spits gebeurt, ontstaat er een file van enkele kilometers. Bij verkeersongelukken is de file ook niet snel opgelost. Vaak duurt het een tijdje voor de weg weer wordt vrijgeven, omdat de verkeersongevallendienst het incident in kaart wil brengen.

Files zijn evenmin goed voor de leefomgeving. Een stilstaande of langzaam rijdende auto verbruikt ook brandstof. Steker nog, een stilstaande of langzaam rijdende auto verbruikt veel meer brandstof. Het steeds weer moeten optrekken vraagt meer brandstof dan een constante snelheid. 

Beter benutten
Met de petrochemie in de achtertuin en de Rotterdamse haven in de directe nabijheid ontkomt Spijkenisse niet aan de (dagelijkse) fileproblematiek. Om de doorstroming op de A15 te bevorderen, is de snelweg al verbreed. Maar zelfs met die verbreding en de nieuwe Botlekbrug blijft het druk.  

Het aanleggen van nieuwe wegen, bruggen en tunnels lijkt de oplossing om de bereikbaarheid te vergroten, maar dat is niet voldoende. Om files en vertragingen te voorkomen is er meer nodig. Wegen moeten beter benut worden en er moet anders gekeken worden naar mobiliteit. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot om via het programma Beter Benutten twaalf regio’s, waaronder de regio Rotterdam, de kans te geven om via allerlei maatregelen de verkeersdrukte te spreiden. 

Die opdracht leidde tot de oprichting van de Verkeersonderneming, waarin het ministerie van Infrastructuur & Milieu/Rijkswaterstaat, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam samenwerken aan het verbeteren van de bereikbaarheid van haven, stad en regio. In het kader van Beter Benutten kozen zij voor de uitvoering van 37 maatregelen.

Filedier
Met de Filedier-campagne werd geprobeerd om mensen zover te krijgen dat ze de spits gingen mijden. Door flexibele werktijden mogelijk te maken, was het voor een deel van de mensen ook mogelijk om de spits te vermijden. Daarnaast kwamen er ook verschillende mobiliteitsdiensten, die het makkelijk maakten om op een andere manier te reizen of om in ieder geval de drukte te vermijden.

Ook werd het door diverse regelingen aantrekkelijk om een elektrische fiets aan te schaffen. Afstanden tot 20 kilometer zijn zo gemakkelijker per fiets te overbruggen. Door het verbeteren van de infrastructuur voor fietsers, zoals het optimaliseren en aanleggen van de Snelfietsroute Spijkenisse-Rotterdam Zuid, werd het fietsen naar het werk aantrekkelijker dan in de auto te stappen.

Bereikbaar Zuid-Holland
De komende jaren gaat er volop gebouwd worden in onze provincie. Daarnaast is er ook een programma opgesteld van onderhoud en renovatie van tunnels, bruggen etc. waarover verder in deze serie meer. Niet alleen de bereikbaarheid van Voorne-Putten staat dan onder druk. Het is tijd voor een duurzame mobiliteitstransitie en om die reden is besloten dat Bereik!, Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming opgaan in een nieuwe samenwerkingsorganisatie die in de hele provincie Zuid-Holland actief wordt. Verkeersmanagement en mobiliteitsmanagement komen bij elkaar. Het Ministerie van I&W, de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam en Den Haag, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam, spoorwegbeheerder ProRail en Rijkswaterstaat slaan de handen ineen voor deze grootschalige en brede samenwerking. Daarmee dragen de partijen bij aan een duurzaam, bereikbare, leefbare en veilige regio. Zuid-Holland Bereikbaar is een innovatie in het werkveld van mobiliteit.

Een brede samenwerking moet de provincie bereikbaar houden.
Wees geen filedier, de publiekscampagne van de Verkeersonderneming.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant