De verbreding van de A15, met de Botlekburg, is nu afgerond.
De verbreding van de A15, met de Botlekburg, is nu afgerond. Foto: PR

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 478 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Ontsluiting van de haven
Een goede ontsluiting van de haven is essentieel. Rijksweg 15 is een zeer belangrijke transportas die het Rotterdamse haven- en industriegebied vanaf de Maasvlakte met het (Europese) achterland verbindt.  De rijksweg begint officieel bij afrit 8 (Oostvoorne; ook wel Stenen Baakplein genoemd) aan de rand van de Maasvlakte. De N15 begint echter al eerder, namelijk op de Maasvlakte en wel in twee delen. Het eerste gedeelte begint ter hoogte van de Prinses Amaliahaven en heet Maasvlakteweg. Het tweede gedeelte vormt een zijtak van de N15 en begint bij de Coloradoweg en heet Europaweg. De beide delen komen samen bij knooppunt Slufter. Bij afrit 8 gaat de N15 vrijwel ongemerkt over in de autosnelweg A15

Het verkeer op de A15 groeit sterk als gevolg van de toenemende bedrijvigheid in de haven (aanleg Maasvlakte 2) en nieuwbouw van woningen en bedrijven in het omringende gebied. Hierdoor ontstond er onvoldoende capaciteit om het verkeer  adequaat te verwerken. De bereikbaarheid van de aanwezige economische centra en met name de bedrijven tussen Spijkenisse en Vaanplein kwam in gevaar.

Verbreding A15
Terwijl aan de ene kant van Voorne-Putten de onderzoeken liepen naar de aanleg van een nieuwe westelijke oeververbinding, werd aan de andere kant gekeken naar de mogelijkheden om de A15 aan te passen tussen het Stenen Baakplein en het Vaanplein. Zo hoopte men te kunnen voorzien in de capaciteitsbehoefte tot 2020. Na 2020 zouden er mogelijk nieuwe capaciteitsproblemen kunnen ontstaan.

Op het traject Maasvlakte - Beneluxplein ging het om
het ombouwen naar stadsautosnelweg (Maasvlakte – aansluiting A57);
de uitbreiding van het aantal rijstroken (deels spitsstrook) (aansluiting A57 – Spijkenisse).

In maart 2010 ondertekende minister Eurlings het tracébesluit; in 2011 werd begonnen met het project, dat op 4 februari 2016 symbolisch door minister Schultz van Haegen werd geopend.

Nieuwe Botlekbrug
Naast verbreding van de A15 werd ook besloten om de Botlekbrug door een nieuwe brug te vervangen en maatregelen te nemen die voor een goede verdeling van het verkeer door de Botlektunnel en over de Botlekbrug zouden zorgen.

De nieuwe Botlekbrug is aanzienlijk groter dan de vorige. De brug is breder, zodat het scheepvaartverkeer van beide kanten tegelijk onder de brug door kan varen. Bovendien is hij hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. De (gesloten) doorvaarthoogte van de nieuwe brug is 14 meter, 6 meter hoger dan de oude brug. De oude brug had één hefdeel met een doorvaartbreedte van 55 meter, de nieuwe brug heeft twee hefdelen met elk een doorvaartbreedte van ruim 87 meter. In geopende stand is de brug 45 meter hoog. De nieuwe Botlekbrug kan beschouwd worden als de grootste hefbrug van Europa.

De brug is gebouwd tussen de oude brug en de Botlektunnel. Naast snelverkeer is er ook ruimte voor voetgangers en fietsers en gaat de havenspoorlijn over de Botlekbrug heen. De ‘nieuwe’ Botlekbrug heeft acht heftorens waartussen twee brugdekken hangen. Op elke toren zijn twee sets rode kabelwielen geplaatst en het brugdek wordt opgehesen en neergelaten via kabels die over deze kabelwielen lopen.

De aanbruggen voor het snelverkeer over de nieuwe Botlekbrug kruisen de Botlektunnel. Door Rijkswaterstaat is er een speciale ondersteuning aangelegd: pergola’s. Net zoals bij een tuinpergola is dit een balkenconstructie met overkapping. De dwarsbalken zijn rondom de tunnel geplaatst en boven op de overkapping is het rijdek aangelegd.’ De dwarsbalken van elk 240 ton die over de tunnel zijn geplaatst, zijn de grootste prefab-onderdelen van het gehele project A15 MaVa.

Op 13 juli 2015 reed de eerste auto over de brug richting Rotterdam. Voor het verkeer richting de Maasvlakte duurde dat nog een half jaar.

Het invaren van een brugdeel.
De oude en nieuwe Botlekbrug.
Een kijkje bij de bouw van de nieuwe brug.
De fabricage van de kabelwielen in China
Staalvlechten om betonstort mogelijk te maken.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant