Dijkzone 2: de een is blij met de bouw van appartementen, de ander ziet liever dat mensen meer ruimte hebben.
Dijkzone 2: de een is blij met de bouw van appartementen, de ander ziet liever dat mensen meer ruimte hebben. A.I. gemeente

De woonwensen van Nissewaard

Algemeen 1.251 keer gelezen

In onze gemeente worden diverse woningen gebouwd en gerenoveerd. Begin volgend jaar start de bouw van de woningen van Aak, een onderdeel van de Haven Spijkenisse waar VORM 37 energieneutrale eengezinswoningen en twee-onder-één-kapwoningen gaat bouwen. Ook is het de bedoeling dat volgend jaar verder gebouwd wordt langs de Oude Maas. Dijkzone 2 wordt de komende 10 jaar ontwikkeld en bestaat uit een zestal flats met ca. 1000 appartementen in de huur- en koopsector. Daarnaast zijn er kleinere ontwikkelingen in zowel Spijkenisse als de kernen. Zo komen er woningen in Abbenbroek en staat er ook woningbouw gepland in Heenvliet.

Om te achterhalen hoe de inwoners denken over de bouwplannen en vooral wat zij missen, heeft de redactie samen met Toponderzoek de deelnemers aan TipNissewaard een aantal vragen over dit onderwerp voorgelegd.

Driekwart van de deelnemers bewoont een koopwoning, 20% een huurwoning en het resterende deel heeft geen eigen woning. Ruim 78% is tevreden over de woning. Een kwart denkt wel tussen nu en vijf jaar op zoek te gaan naar een andere woning binnen Nissewaard. Belangrijkste woonwensen zijn daarbij dat het een koopwoning moet zijn en dat de woning betaalbaar moet zijn. Voor mensen met een pensioen valt een deel van de woningvoorraad af, zo laten respondenten weten. Die woningen zijn/worden te duur. Deelnemers die ontevreden zijn, geven o.a. aan dat het onderhoud aan de huurwoning op zich laat wachten en dat de buurt achteruit gaat. Vaak door de aanwezigheid van arbeidsmigranten en overlast van geparkeerde auto’s. Diverse respondenten roepen de gemeente en werkgevers op om de arbeidsmigranten in lege kantoorpanden te huisvesten, niet in woonwijken. Dat laatste is oneerlijk en zet aan tot kwaadheid bij woningzoekenden. Verkorten van de wachtlijsten is ook een punt wat regelmatig genoemd wordt.

Kijkend naar de woningmarkt, moet eveneens 78% constateren dat er een (groot) tekort aan woningen is in de gemeente. Een kleine 2% is echter van mening dat er een groot woningoverschot is. Bij nieuwbouw moet er volgens de respondenten vooral gebouwd worden voor twee doelgroepen, te weten starters/jongeren en ouderen, waarbij de voorkeur uitgaat naar de groep starters. Er zijn volgens de respondenten te weinig betaalbare woningen voor deze groep. Sociale huurwoningen worden gesloopt maar komen niet op een andere plek terug. Daarnaast is er voor ouderen weinig keus. Zij willen vaak wel de grote eensgezinswoning inruilen voor een appartement, maar dat is of niet beschikbaar of niet betaalbaar. Op de vraag wat er moet gebeuren om de woningbouw te stimuleren, zegt maar liefst 66% dat winkels, kantoren en andere leegstaande panden omgebouwd moeten worden tot woningen of appartementen. Ook vindt 31% dat initiatieven vanuit de bevolking beter en sneller gewaardeerd moeten worden. Een van de initiatieven die genoemd wordt, is het knarrenhof. Een kwart vindt dat de gemeente niet alleen moet faciliteren, maar zelf het voortouw moet nemen: ‘GEEN projectontwikkelaars meer, die maken meer kapot dan dat ze toevoegen. Het kost altijd veel geld. Vraag bewoners wat zij willen en neem een aannemer aan om het werk te klaren.’  Een van de deelnemers wijst op het gevaar van bodemdaling: ‘De gemeente Nissewaard geeft kennelijk de voorkeur aan hoogbouw, zoals de voorgenomen flat bij het winkelcentrum Plateau en in de buurt van de Maasboulevard. De bouw van dergelijke hoogbouw is weinig duurzaam. Daarnaast kent Nissewaard bodemdaling, waardoor dergelijke hoogbouw een grote belasting vormt op de omgeving.’

Bouwen van woningen mag misschien nodig zijn, maar eerst moet er een betere ontsluiting geregeld zijn. De manier waarop die betere ontsluiting plaats moet vinden, wisselt van extra bruggen tot A4-Zuid, maar veel respondenten vinden dat een vereiste voor er verder gebouwd kan worden. Een betere bereikbaarheid, geen files die de luchtkwaliteit beïnvloeden, geeft een betere woonkwaliteit. Ook geeft een deel van de respondenten aan dat er op gelet moet worden, dat niet al het groen moet wijken voor woningbouw.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant