Afbeelding
Foto: PR

Oproep kantoor organisaties en medewerkers in Zuid-Holland: Waar werk jij?

Algemeen 204 keer gelezen

Nu de Covid-19 maatregelen steeds verder versoepelen, doen de ochtend- en avondspits langzaam maar zeker hun herintrede. Veel wegen zitten qua aantal voertuigen alweer bijna op het oude niveau. Tijd voor de actie: ‘Waar werk jij?’. Deze heeft als doel organisaties en medewerkers aan te sporen tot het maken van beleid rond hybride werken. Daar kunnen ze ondersteuning bij krijgen met onder andere advies, thuiswerkplekscans, zelfmotivatieworkshops, e-learnings en toolboxen. Organisaties die al bezig zijn, komen in aanmerking voor een bronzen, zilveren of gouden award. ‘Waar werk jij?’ is een actie van de Ways2go-campagne. 

Moet je nog 40 uur per week op kantoor zitten als je afgelopen jaar 40 uur per week thuis kon werken? Is het geen tijd voor een flexibel model waarbij je zelf kiest wanneer je waar werkt? En waarbij je ook op andere locaties dan thuis of op kantoor kan werken?

Hybride werken in Zuid-Holland
Hybride werken is eigenlijk niets anders dan plaatsonafhankelijk werken. Met hybride werken stappen werkgevers en medewerkers af van het ‘ouderwetse’ fulltime op kantoor werken, maar maken zij samen een plan en beleid dat vrijheid en flexibiliteit geeft aan zowel de medewerker als de werkgever. Als iets ons in 2020 en 2021 heeft geleerd, dan is het wel dat de meeste mensen prima thuis kunnen werken en medewerkers thuis zelfs productiever zijn dan op kantoor. Het was voor velen even schakelen, maar inmiddels hebben de meesten van hen de faciliteiten goed op orde en kunnen ze overal werken waar ze hun laptop neerzetten.

Inhoud ‘Waar werk jij?’ actie
Bedrijven die aan de slag willen met beleid rond hybride werken, kunnen via de ‘Waar werk jij?’ actie ondersteuning krijgen. Dit is onder andere advies over beleid en wet- en regelgeving en er zijn diverse tools beschikbaar. Zo is er een postcodescan, thuiswerkplekscan, een zelfmotivatieworkshop, een e-learning thuiswerken voor medewerkers en er is een toolbox met informatie beschikbaar. Bedrijven die al aan de slag zijn, kunnen ook verdere ondersteuning krijgen. En zij kunnen kijken of ze in aanmerking komen voor een van de awards. Via deze enquête kunnen medewerkers direct zien of hun werkgever in aanmerking komt voor de bronzen, zilveren of gouden Ways2go Waar werk jij? award.

De campagne is niet alleen een oproep aan bedrijven. Het is ook een oproep aan medewerkers om het gesprek binnen hun organisatie aan te gaan. ‘Hoe wil jij werken en ga je daar met je leidinggevende en je collega’s het gesprek over aan’. Om het gesprek te starten staan op de website kant en klare mailings die medewerkers naar hun werkgevers kunnen sturen. 

De komende maanden brengen we de campagne op diverse manieren en via verschillende kanalen onder de aandacht in de provincie Zuid-Holland. ‘Waar werk jij? ’ sluit ook aan bij de hybride challenge week die half juni wordt georganiseerd door het platform ‘zo werkt het’. En de campagne sluit aan bij de klimaatdoelstellingen van de steden en gebieden in de provincie Zuid-Holland. 

Aanleiding ‘waar werk jij’ campagne
Uit de verkeerscijfers van de afgelopen periode blijkt dat het verkeer gestaag aan het groeien is. Steeds meer bedrijven en organisaties keren terug naar kantoor. Maar is dit nog wel zo logisch? Want uit veel onderzoeken blijkt dat medewerkers weliswaar liever niet fulltime thuiswerken, maar ze willen ook niet meer fulltime naar kantoor. Kantoororganisaties kunnen niet alleen besparen op ruimte: er liggen nu kansen om in de toekomst ook een aantrekkelijke werkgever te zijn die medewerkers vrij laat in waar ze hun werk uitvoeren.

Over Ways2go
Ways2go is een campagne in de provincie Zuid-Holland die zich richt op duurzame mobiliteit. Logistieke partijen, bedrijven en reizigers worden door de karakters van de campagne Daan, Emma, Otto en Nora gestimuleerd en geënthousiasmeerd na te denken over slim reisgedrag en dus ook thuiswerken. Ways2go is een initiatief van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland en De Verkeersonderneming. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant