John en Margaret Spanjersbergh.
John en Margaret Spanjersbergh. Foto: PR

De impact van corona

Algemeen 771 keer gelezen

In deze rubriek belichten we iedere week een ondernemer, bedrijf, vereniging of persoon uit Nissewaard. We vragen naar hun ervaringen tijdens deze bijna onwerkelijke Covid-19 periode. Deze week een blik op Uitvaartverzorging Spanjersbergh.

John en Margaret Spanjersbergh hebben twee bedrijven. Enerzijds Uitvaartverzorging Spanjersbergh en anderzijds Opbaargelegenheid De Seizoenen. Beiden gevestigd in Spijkenisse. Uitvaartverzorging Spanjersbergh regelt alles rondom het afscheid van een dierbare, waarbij nabestaanden zo goed mogelijk begeleid worden in overeenstemming met hun wensen. Opbaargelegenheid De Seizoenen is een locatie die ruimte en gelegenheid biedt om in alle rust afscheid te kunnen nemen. Het is tevens de werkplek van het team en de opslagruimte voor bijvoorbeeld koelingen voor thuisopbaringen, ruime voorraad van kisten, urnen, drukwerk en allerlei andere herinneringsproducten.

'We hebben 10 medewerkers in dienst, van uitvaartverzorgers tot zorgteam en administratief medewerker. Een geweldige groep hardwerkende mensen, waar we erg trots op zijn. Er wordt nogal wat van hen gevraagd en nu zeker in deze bijzondere corona-tijd. Ze zijn allemaal goed opgeleid en ervaren, maar moeten daarnaast ook altijd flexibel zijn en inspringen, waar nodig. Dat brengt het vak met zich mee, maar is niet altijd eenvoudig. Het zijn mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de medemens, anders hou je dit vak niet vol’, zo legt John ons uit.

Ook in de uitvaartzorg moet men zich houden aan alle RIVM-maatregelen. Zoals afstand houden, mondkapjes dragen en veelvuldig handen wassen. 'In het begin ben je hier heel erg mee bezig, maar na verloop van tijd wen je hieraan en pas je je aan. De RIVM-maatregelen waren heel duidelijk. Wij hebben bij uitvaarten en afscheidsdiensten bovendien geen tijd te verliezen en zijn gewend om ons aan te passen aan vele situaties. Ook onze leveranciers hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld; snel schakelen waar en wanneer nodig en zorgen dat onze klanten het afscheid krijgen dat zij voor ogen hebben.’

Afstemming met relaties moet nu vaak op afstand, maar team Spanjersbergh probeert toch vaak nabestaanden wel te bezoeken, met inachtneming van alle maatregelen. Het doornemen van een afscheid van een naaste werkt prettiger als je fysiek bij elkaar kunt zijn. 'Veel van onze klanten zijn bovendien op leeftijd en soms wat doof of minder handig met nieuwe onlinetechnieken. Dit geeft bij afstemming op afstand extra stress en verdriet en dat willen we voorkomen. We hopen dat als straks Covid-19 onder controle is, we elkaar weer kunnen omhelzen. Want ook dat is in onze branche natuurlijk heel belangrijk’, aldus de uitvaartverzorger. Team Spanjersbergh heeft het afgelopen jaar behoorlijk emotionele momenten meegemaakt, waarbij iedereen moest wennen aan de nieuwe maatregelen. 'Dat raakt je natuurlijk toch in je hart. Gelukkig kunnen wij hier als team goed over praten en konden we steeds met aanpassingen de begeleiding bieden die we zo belangrijk vinden. Dat geeft een stukje voldoening, wat je nodig hebt om door te kunnen gaan’, aldus het echtpaar Spanjersbergh.

Net zoals iedereen werden zij vorig jaar verrast door Covid-19 en de consequenties die dit had voor de maatschappij en hun werk. Zeker als uitvaarondernemer, waar het altijd door moet en blijft gaan, is het dan snel schakelen en nadenken hoe men de uitvaarten en afscheidsdiensten anders kan doen om iedereen toch zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. De maatregelen vanuit de overheid heeft het team Spanjersbergh heel snel opgevolgd en doorgevoerd. Het maakt het werkt voor hen wel intensiever. 'Het vak' is lichamelijk en geestelijk al belastend en met Covid-19 moet men daar extra rekening mee houden. Goed voor zichzelf zorgen dus, om anderen bij te kunnen staan. De klanten zijn zo goed mogelijk geïnformeerd over de veranderingen. Mensen hadden ondanks het verdriet toch ook veel begrip voor de situatie waar iedereen mee te kampen heeft. 'Uiteraard heb ik mij ook zorgen gemaakt over mijn team, want zij komen normaliter in nauw contact met velen. En daar ben je toch verantwoordelijk voor. We hebben twee zieken gehad als gevolg van corona, maar gelukkig zijn die inmiddels opgeknapt. Gelukkig hebben wij geen medewerkers verloren aan Covid-19', verzucht John.

John gaat verder: 'In deze corona-tijd heb ik ervaren dat ons team nog sterker is dan ik dacht. Wij hebben het afgelopen jaar, ondanks alle maatregelen, heel veel klanten kunnen begeleiden. Dat hebben we met elkaar gedaan. Een aantal zaken hebben we ook (noodgedwongen) heel snel online moeten organiseren. Achteraf is dat fijn. Normaliter hadden we over de digitalisering binnen onze branche langer gedaan.'

Tenslotte willen John en Margaret Spanjersbergh nog iets meegeven aan de lezer: 'We zien veel leed om ons heen, als gevolg van Covid-19. Het jaar 2020 zullen we niet snel vergeten. Maar we hebben gezien dat we tot veel in staat zijn als we het samen doen. En als we een beetje op elkaar letten. Hou vol en hou moed. Samen komen we hier doorheen.' www.spanjersbergh.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant