Afbeelding
column

Rood, oranje of groen

Column 560 keer gelezen

Een stoplicht; we staan er allemaal weleens voor. En wie heeft in die wachttijd niet soms zitten verzinnen hoe het allemaal sneller zou kunnen, zeker ’s winters. Nu, ik wel. Soms lijkt het wel alsof de kant waar maar 2 auto’s vandaan komen veel langer op groen staat dan op mijn strookje waar we met z’n tienen staan te wachten tot we door mogen. Toch hebben ze een belangrijke functie, want het voorkomt dat we het allemaal zelf moeten uitvogelen. Daar blijken wij mensen niet zo best mee om te kunnen gaan. Ziet u de ruzies op de kruising al voor u? Ik ook, dus laat maar staan die stoplichten. Wist u trouwens dat de experts pukkeltjes krijgen van het woord stoplicht? Het zijn namelijk geen stoplichten: het zijn verkeersregelinstallaties, kortweg een VRI genoemd. Anyway, er is ook goed nieuws en dat is dat ze steeds intelligenter worden, die stoplichten of VRI’s. Standaard verkeerslichten registreren een auto of vrachtwagen door lussen in de weg. Daarom is het ook belangrijk dat u doorrijdt tot de stopstreep, zodat het stoplicht weet dat u er staat. Slimme verkeerslichten krijgen signalen binnen van auto’s, navigatiesystemen en smartphones. Het grote voordeel daarvan is dat het systeem weet welke en hoeveel voertuigen of reizigers er waar staan te wachten. Nu denkt u: dat is hartstikke leuk, maar wat kan ik met deze informatie? Nu, dat zal ik u vertellen. Op Voorne-Putten vindt u deze slimme stoplichten op bijvoorbeeld de Groene Kruisweg (N218), de Kanaalweg (N494), Wellebrug Brielle, Polderweg Geervliet en in Spijkenisse op de Villeriuslaan en Schenkelweg. Als u als fietser de app Ringring of Tracefy downloadt gaat het stoplicht de volgende keer sneller op groen. En zeg nu zelf: dat willen we toch allemaal? Meer weten over dit onderwerp? Kijk op www.ways2go.nl.

Maureen van Leeuwen
Mobiliteitsmakelaar Voorne-Putten

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant