ILT scherpt handhaving rij- en rusttijden wegvervoer aan
Algemeen 345 keer gelezenVanaf 1 februari heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de handhaving bij de overschrijding van rij- en rusttijden in het wegvervoer en bij fraude met de tachograaf verscherpt. Reden voor de aanscherping is dat de ILT ziet dat ondernemers en chauffeurs de wet blijven overtreden en hierbij steeds naar andere vormen en manieren van fraude zoeken.
Bij wegcontroles kan voortaan over een langere periode worden beboet bij constatering van ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden. Hierdoor wordt de pakkans op overtredingen tijdens wegcontroles aanzienlijk groter. Daarnaast past dit bij een meer geharmoniseerde handhaving in Europese lidstaten. In andere Europese landen is verder terug in de tijd kijken tijdens wegcontroles namelijk al gebruikelijk. Bij manipulatie met de tachograaf kunnen zowel de transportonderneming als de vrachtwagenchauffeur worden beboet. Controle rij- en rusttijden Hans Drijer, senior inspecteur wegvervoer: ‘Voorheen keken we tijdens wegcontroles voor wat betreft overtredingen maximaal een dag terug. Tijdens bedrijfsinspecties beoordelen we namelijk de naleving van de rij- en rusttijden over een langere periode. Maar omdat de pakkans op heterdaad tijdens wegcontroles erg klein is, kwamen overtreders in sommige gevallen weg met - soms zeer ernstige - overtredingen. Door nu ook tijdens wegcontroles verder terug in de tijd te kijken en te handhaven/beboeten, trekken we bovendien de handhaving binnen Europa gelijker.’ Inname bestuurderskaart Bedrijfsinspecties De ILT verwacht dat door de aanscherping in de handhaving de bereidheid van chauffeurs om mee te werken aan fraude zal afnemen. En dat ze tegelijkertijd eerder bereid zullen zijn om bij de ILT melding te maken van fraude. Dat komt niet alleen de verkeersveiligheid ten goede. Het is tevens goed voor een gelijk speelveld (eerlijke concurrentie) en het draagt uiteindelijk bij aan goede werkomstandigheden voor de chauffeur. |