Afbeelding
Foto: pixabay.com
column

Persconferentie

Algemeen 337 keer gelezen

Er zijn er al heel wat geweest met Mark en Hugo. Prachtige historische momenten die keurig vast leggen hoe besluiteloos onze regering staat te klungelen. Ik hoor en lees over allerlei besluiten die de dag ervoor al uitgelekt zijn dus eigenlijk geen nieuws meer zijn. Over hoe wij het met z’n állen moeten doen, we het dus niet goed doen kijkend naar de cijfers. Kloppen die cijfers altijd wel? Hoe vaak zat het RIVM er al niet naast. Hoe vaak loopt de regering, RIVM en OMT niet achter de feiten aan?

Hoe idioot is het om te denken dat een drank verkoop verbod na 20.00 uur helpt? De winkels gaan vrijwel allemaal dicht om die tijd en als je toch drank wilt kopen doe je dat vóór die tijd. Hoe stom is het om die mondkapjes eerst nutteloos te noemen, dan weer niet nutteloos maar weer niet verplicht. Dan weer wel verplicht of dringend geadviseerd en te horen dat het niet werkt maar is voor het bewust maken van de mensen. Te horen dat je in drukke winkelstraten het kapje wel op moet maar zodra je aan de rand van die zelfde straat op een terras gaat zitten het weer niet hoeft. Is het gevaar op besmetting dan ineens minder? De horeca wordt er gek van en gaat er kapot aan.

Wat ik vooral niet hoor is over het verkeer. Nee niet woon werkverkeer, we moeten zo min mogelijk rijden dat deden we al, ook niet de touringcar ondernemers. Ik zie de bussen in Stellendam en veel andere plaatsen al sinds half maart stil staan. Nee het vrachtverkeer. Niets ten kwade over al die hardwerkende mensen, ze doen hun werk en daar mogen we blij mee zijn.

Ik reed net na de voorlaatste persconferentie, rond 14.00 op de A15 ter hoogte van Hoogvliet richting Europoort en dacht, zal voor de gein eens tellen, een minuut lang. Kon wel, het was niet zo heel druk en vrachtauto’s tellen zonder je mobiel te gebruiken mag nog.

Wat denk je, 40 vrachtwagens kwamen tegengesteld. En toen ben ik gaan rekenen, ook dat kan ik nog uit mijn hoofd, 40 x 2 want in de richting die ik reed was het zeker zo druk, 80 dus. Dat is in een uur 4800. Als je voor een gemiddelde werkdag 10 rekent is dat heel voorzichtig geschat 48.000! neem je dan slechts 5 werkdagen kom je op 240.000 per week. Laten we het makkelijk houden want die wagens rijden wel langer dan 10 uur per dag en meer dan 5 dagen per week, we ronden het af op 250.000 per week, dus één miljoen per maand. Alleen op dat stukje A15.

Heb ik het nog niet over de andere kant van de Nieuwe Waterweg waar al die wagens naar het Westland heen en weer rijden en ook niet over alles wat heen en weer rijdt vanaf de havens van 020 en andere plaatsen in Nederland. Maak er maar een 5 of 6-voud van, 5 miljoen, 6 miljoen? Wie bied? In één maand! kan best nog meer zijn. En wij moeten ons zo min mogelijk verplaatsen.

Veel van die wagens zijn internationaal transport vaak bestuurd door Polen, Hongaren, Bulgaren, Oekraïners, Letten, Roemenen, Russen, Italianen, Spanjaarden, Turken, soms Portugezen, Duitsers. Ik ben vast een aantal andere landen vergeten. Stoere truckers, harde werkers maar ik vrees zeker de verre buitenlanders niet altijd zo secuur met het flesje ontsmettende handgel.

Die gaan rijden vanuit bijvoorbeeld Italië of Spanje, echte brandhaarden, en proberen zo snel mogelijk hun vracht te halen of te brengen. Hiernaartoe? Dat red je wel binnen een dag of 3. Als je besmet bent zonder het te weten merk je dat pas na een dag of 6. Dan ben je al weer terug en heb je overal je “stempel” achter gelaten. Wordt hier ook naar gekeken door Mark en Hugo?

Wat doet de EU in dit geval want dit is grensoverschrijdend, wanneer komen er gelijke regels voor alle EU landen? Ik wens die chauffeurs een goede en gezonde reis en onze leiders eindelijk eens gezond verstand.

Fred Lorsheijd

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant