Dennis Houkes.
Dennis Houkes. Foto: Hannah Anthonysz

De impact van corona

Algemeen 648 keer gelezen

In deze rubriek belichten we iedere week een ondernemer, bedrijf, vereniging, beroep of persoon uit Nissewaard. Om te laten zien hoe zij de corona periode beleven. Deze week praat de redactie met Dennis Houkes , centrummanager van het stadscentrum Spijkenisse over zijn ervaringen tijdens deze bijna onwerkelijke Covid-19 periode.

Stichting BIZ Stadscentrum Spijkenisse, oftewel de winkeliersvereniging van het winkelcentrum Spijkenisse, is de belangenbehartiger van de winkeliers en de pandeigenaren van het winkelhart, in de lokale volksmond beter bekend als ’t Dorp. Dennis probeert als centrummanager samen met het bestuur zowel de belangen van het winkelgebied, de bezoekers als die van de achterban te behartigen. Het gaat om organiseren van evenementen tot groenprojecten. Nu is het vooral Covid-19 wat de aandacht vraagt. ‘Maar, ik ben dus geen ambtenaar zoals vaak wordt gedacht’, aldus Dennis. In het bestuur zitten lokale ondernemers en landelijke ketens. Maar ook vastgoedeigenaren met daarnaast adviseurs uit onder andere de gemeente. In totaal bestaat het bestuur uit 11 personen. De impact van corona is voelbaar en heel dichtbij en gaat veel verder dan een dichte deur van een kroeg. Het raakt hele gezinnen, financieel en emotioneel, zo legt Dennis uit. Veel ondernemers zijn in staat gebleken om snel te kunnen schakelen. Er wordt leergeld getrokken uit de eerste lockdown. Soms ontstaan er onderling nieuwe samenwerkingen. Helaas moeten sommigen gewoon dicht en afwachten. Voor een winkelcentrum betekent het wegvallen van de horeca veel. ‘Alsof je de kers én de slagroom van de taart haalt’, zegt Dennis. De tegenstelling dat de IKEA’s uit hun voegen mogen barsten qua bezoekers, dat voelt oneerlijk, verzekert Dennis.

Er zijn verschillende uitdagingen. Zoals hoe houd je het winkelgebied toegankelijk en hoe zorg je voor een veilige omgeving. Er wordt continue gezocht naar een verantwoorde balans waarin het winkelen mogelijk blijft en de ondernemers kunnen ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan de invoering van de druktemeter, de hygiëne-zuilen en de routing. Maar ook minder zichtbare zaken, om zo de impact zoveel mogelijk te beperken. Omdat deze situatie zo nieuw is merkt hij dat niet altijd alles voor iedereen even duidelijk is. Dat vergt veel overleg met onder andere de gemeente, handhaving maar ook de brancheorganisaties, leveranciers en veiligheidsinstanties.

Nog steeds starten er nieuwe winkeliers. Zelfs in coronatijd ontwikkelen zich nieuwe concepten, uitbreidingen en nieuwe horeca. Dennis noemt dit echt heel bijzonder. Goede voorbeelden zijn de Kopspijker, Zuidpassage en aan de Breestoep daar openen ondernemers hun deuren. Er gebeurt heel veel onzichtbaar op de achtergrond, zoals de wekelijkse ‘taskforce corona’ overleggen. Hierin schuiven verschillende partijen aan. Daarnaast worden er continue scenario’s gemaakt om over te kunnen schakelen naar nieuwe situaties. Tegelijkertijd bestaat er een vijfjarenplan voor het winkelcentrum en gaan bepaalde zaken ondanks alles gewoon door. Zoals het project ‘meer bomen, meer groen’. Belangrijk om te weten is dat alles wat er in het winkelcentrum gebeurt door de winkeliers betaald wordt. De centrummanager legt uit dat het daarom belangrijk is om de lokale ondernemer te steunen. Indirect investeert men dan eigenlijk mee in het winkelcentrum.

Het is een winkelgebied wat sinds de laatste jaren flink aan het opkrabbelen is. Men is 't Dorp aan het herontdekken, de dynamiek is totaal anders dan voorheen. Mensen komen graag naar het winkelcentrum maar komen nu gerichter winkelen. Men vertrekt met een volle tas en daar is Dennis dankbaar voor. ‘Ik heb grote bewondering hoe ondernemers deze lastige periode te lijf gaan en ondanks alle tegenslagen de consument centraal zetten. Maar ook hoe geduldig onze bezoekers zijn', zegt de centrummanager. Hij snapt dat de maatregelen die genomen worden er zijn voor ieders gezondheid. Hij roept iedereen op om die maatregelen te respecteren. Dus ook in het centrum. Toch nodigt hij iedereen uit om, wanneer hij of zij gaat winkelen dit vooral lokaal te doen. Steun je lokale ondernemer! Meer weten? www.shoppeninspijkenisse.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant