Afbeelding
Foto: pixabay.com
Lezers schrijven

Een café sluiten is gemakkelijker dan een waarschuwing geven aan een supermarkt

Algemeen 434 keer gelezen

Tijdens de eerste lockdown was het voor sommige gemeenten gemakkelijker om zo nu en dan een boete uit te delen naar sommige middenstanders die maar even afweken van de getroffen maatregelen. Voor zover ik weet is er nog maar 1 supermarkt op slot gegaan omdat deze zich niet aan de maatregelen zou hebben gehouden, dat was ergens in het oosten van het land meen ik. In mijn beleving hadden veel meer supermarkten een waarschuwing kunnen krijgen. Maar het lijkt erop alsof de supermarkten niks om onze gezondheid geven.

Bij sommige entrees staat er wel weer iemand maar je kunt ook ontvangen worden met een smerig ontvangst met een overvolle papiercontainer en een lege fles desinfectiespray. Vooral niemand van het personeel daarvoor verantwoordelijk maken!
Bij de entree wordt ons nu verzocht om een mondkapje op te doen maar het eigen personeel hoeft dit niet. Een medewerker vertelde mij dat zij hierover wel eens vragen of klachten kregen waarom het personeel dit niet hoefde. Dit hoeven zij niet omdat de werkgever hen dit niet kan verplichten en de, voornamelijk, jongeren het niet zo prettig vinden om met een mondmasker te werken.
Wat is dit toch voor flauwekul!

Het is de grootste minachting naar je klanten toe die je salaris betalen en die je wel vriendelijk dwingt tot het dragen van een mondkapje. Alsof een bouwvakker het prettig vindt om met een veiligheidshelm te werken onder een hete zon. Bij de kassa’s gaat het de grootgrutter nog altijd om de snelheid van het scannen door de caissière en niet om de anderhalve meter tussen twee klanten. Waarom kan de caissière niet even 10 tellen wachten. De klant kan dan nog even zijn boodschappen in een tas doen zonder meteen gehinderd te worden binnen de anderhalve meter door de volgende klant. Diezelfde medewerker vertelde mij dat het niet aan het personeel is om te handhaven omdat zij geen ambtenaar zijn! Wat een flauwekul! Het kan toch gewoon een huisregel zijn dat de caissière even wacht met scannen zodat een ieder op een gewone manier zijn boodschappen in zijn tas kan doen. Ze kan dus wel ‘dromen’ welke zegeltjes we wel allemaal niet kunnen sparen maar “momentje” zeggen tegen de volgende klant daarvoor zou je een ambtenaar moeten zijn. Huisregels opstellen om de veiligheid en de gezondheid te waarborgen door supermarkten is dus te veel gevraagd. Het blijft dus gaan om de centen. Heeft het personeel wel eens de beelden gezien van de volle ziekenhuizen als gevolg van Corona? Zouden de directies in Zaandam (AH) en Veghel (Jumbo) dat ook wel eens gezien hebben of interesseert hen de hele gezondheidszorg ook al niet? Zouden ze alleen maar gefixeerd zijn op plofkippen en ander goedkoop scharrelvlees? Bij deze roep ik de directies en bedrijfsleiders op om solidair te zijn met de gezondheidszorg, jullie hoeven niet te klappen alleen maar een mond- of gezichtsmasker te dragen.
En die paar tellen bij de kassa’s zullen echt geen winstdalingen laten zien. Voor de burgemeesters is het dan ook gemakkelijker handhaven, want een café sluiten was gemakkelijker dan een waarschuwing geven aan een grootgrutter.

Ruud van den Bos

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Indien gewenst, wordt de brief in de krant ondertekend met ‘naam en adres bij redactie bekend’.  Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant