De Landtong vormt een groene oase ten midden van de industrie.
De Landtong vormt een groene oase ten midden van de industrie. Foto: M. de Haas

Wandelen op Voorne-Putten: Schotten en Scheuren

Algemeen 382 keer gelezen

Voorne-Putten is een gebied met veel contrasten. Aan de ene kant de petrochemische industrie, aan de andere kant polders met dorpjes waar het soms lijkt of de tijd stil heeft gestaan.

Al lopend over het eiland ontdekken we van alles. Deze week gaan we op ontdekkingsreis langs de 14,3 km lange Schotten en Scheurenroute. De uitgewerkte knooppuntenwandelroute route vind je op www.opvoorneputten.nl

Rozenburg
Deze route neemt je mee naar Rozenburg. Het eiland Rozenburg ontstond in de 17e eeuw, toen diverse eilandjes in de monding van de Maas onderling werden verbonden. De officiële naam was Rozenburg en Blankenburg met de Ruige- en Langeplaat. Het Sparregat vormde de grens tussen Rozenburg en Blankenburg. Al snel werden de eilanden bebouwd. De meeste mensen woonden in Blankenburg. Hier was een haventje gegraven en was er een veer met Nieuwesluis.

Nieuwe Waterweg
Je startpunt ligt in het centrum vlakbij de molen. Hiervandaan loopt je naar de waterkant. In 1863 begon Pieter Caland, naar wie later het Calandkanal is genoemd, met het aanleggen van de Nieuwe Waterweg. Eerst werden er twee evenwijdig aan elkaar liggende dammen opgetrokken en in 1866 ging de spa in de grond voor het graven van de vaargeul. Zes jaar later voer het eerste schip door de Nieuwe Waterweg naar Rotterdam. De Nieuwe Waterweg stroomt tussen Rozenburg en Maassluis. Een veerboot zorgt voor de verbinding, maar die hoef jij vandaag niet op. Blijf de route volgen naar de Landtong. Op het water passeren de containerschepen je en wie weet komt er ook nog wel een cruiseschip voorbij.

Maeslantkering
Voor je terugloopt naar Rozenburg, kun je aan het eind van de officiele route de Maeslantkering zien liggen, het sluitstuk van de Deltawerken. In 1987 schreef het ministerie van Verkeer en Waterstaat een prijsvraag uit voor de bouw van een stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg. Daarbij werden wel een aantal eisen gesteld. De kering mocht de beroepsscheepvaart niet hinderen en verhoging van de dijken in en rond Rotterdam zou overbodig worden. In 1991 werd begonnen met de bouw van een beweegbare stormvloedkering, bestaande uit twee gebogen, naar de zijkanten te openen, afzinkbare deuren. Bij normaal weer zijn de deuren geparkeerd in dokken in de oevers en laten ze de zeeschepen ongehinderd passeren.

Bij stormvloed sluiten ze in één keer de 360 meter brede Nieuwe Waterweg af. Je kunt hierna nog even doorlopen via de Noordzeeweg naar het puntje van de Landtong en daar de schepen de Noordzee op zien varen.
Grote grazers
In tegenstelling tot de heenweg, ga je terug over een onverhard pad. Hier kun je de Schotse Hooglanders tegenkomen en de Konikspaarden. Zij zorgen voor de natuurlijke begrazing van het gebied. Bij het EIC staat een uitkijktoren. Klim er eens in en kijk over de havens. Hier is het nooit stil. Via de Zandweg, waar je de sfeer van vroeger kunt ervaren, loop je naar het Calandkanaal.

Calandkanaal
Na de Tweede Wereldoorlog richtte alle aandacht zich op de Rotterdamse haven. De plannen voor het Botlek gebied werden ontworpen. De Welplaathaven, de Chemiehaven en de St. Laurenshaven werden aangelegd. Daarnaast werd de Derde Petroleumhaven uitgebreid. Ontwikkelingen die goed waren voor de Nederlandse economie maar funest voor Rozenburg. Het oostelijk deel van het eiland werd industriegebied. Het plan Europoort volgde in 1956. De rest van het eiland Rozenburg werd havengebied. Het Calandkanaal werd gegraven om de Europoort te bereiken en het Hartelkanaal werd aangelegd voor de binnenvaart.

Vlak voor de Calandbrug, ga je richting het dorp. Als je geluk hebt, is de molen te bekijken. Naast de molen staat het Molenaarshuisje, waar tegenwoordig de Oudheidkamer van Rozenburg is gevestigd.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant